NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Van den Hoven Jachtbouw in Waspik bouwt sinds 1992 stalen motorjachten. Klein begonnen en gegroeid naar 22 meter, maar vooral modellen tussen 15 en 18 meter. Inmiddels varen er zo’n 55 Van den Hovens rond. Om de doelgroep te verbreden heeft René van der Velden de Voyager-serie ontworpen. Met de bouw van de Voyager 61 Flybridge, een snelvarend aluminium motorjacht, is vorig jaar op basis van speculatie begonnen. In mei gaat het schip te water. DE VOYAGER 61 FLYBRIDGE KOMT JUIST TERUG VAN MULTI PAINTING JACHTSERVICE, DIE OP EEN STEENWORP AFSTAND VAN VAN DEN HOVEN IS GEVESTIGD IN WASPIK. GEKOZEN IS VOOR EEN GEDURFDE KLEUR. Van den Hoven bouwt Voyager 50 en 80 De werf heeft de smaak van aluminium te pakken en gaat in mei beginnen aan de bouw van de Voyager 50 Coupé, een snelvarend jacht dat 22 knopen kan halen. Ook het exterieur van dit schip is door René van der Velden getekend. Het scheepsbouwkundig ontwerp is van Studio Delta. Dit 15-meter coupé-jacht valt op door het exterieur. Michelle van den Hoven licht toe: “Er is nu al veel belangstelling voor dit schip. Het ontwerp volgt duidelijk de lijnen van de andere Voyagers, maar ziet er toch sportief uit met compacte en slanke lijnen. De gangboorden bieden genoeg ruimte om veilig van voor naar achter te lopen. Het gezellige achterdek is bijzonder geschikt voor al fresco lounging en dining. Ik denk dat het heel goed past bij de glamour van de Middellandse Zee.” VOYAGER 80 Er wordt voorts voor een klant gewerkt aan de derde variant in de Voyager-serie: de Voyager 80. Van den Hoven: “Hiermee willen we de superjachtwereld betreden, waarin design, afwerking, comfort, interieur is royaal, geschikt voor een langdurig verblijf voor acht gasten en twee bemanningsleden.” STAAL BLIJFT Van den Hoven blijft overigens ook stalen jachten bouwen. Van de Executive 1850 Flybridge is tijdens de bouw het ontwerp gewijzigd. Van den Hoven: “De stalen opbouw is vervangen door een van aluminium, met een rechtopstaande voorruit die op de Voyagerserie is geïnspireerd. Het levert een flinke winst aan interieurruimte op en een ruimere flybridge, waar behalve de stuurstand ook een buitenkeuken wordt geïnstalleerd, en er is ruimte voor zonnebedden.” Extra loungeplekken zijn ook op het voordek te vinden. Op het hydraulische zwemplateau is ruimte voor een tender. Onderdeks zijn drie ruime hutten en twee badkamers. Verder is de indeling grotendeels hetzelfde als die van de eerste 1850 die Van den Hoven bouwde. De 1850 Flybridge wordt deze zomer afgeleverd aan de eigenaars. Dan wordt er ook nog gewerkt aan een Van den Hoven Executive 1700 Mk2, de vierde die de werf bouwt. Van den Hoven: “Het casco komt gereed in mei en daarna begint de afbouw. Het schip wordt op speculatie gebouwd, dus de koper die tijdig instapt kan nog heel wat wensen gerealiseerd krijgen. In maart 2022 zal dit schip klaar zijn.” De Executive 1850 Flybridge en de Voyager 61 Flybridge worden begin september op de HISWA te water geshowd. Van den Hoven benadrukt dat op afspraak altijd een coronaproof werfbezoek mogelijk is. www.bvandenhovenjachtbouw.nl TECHNISCHE SPECIFICATIES VOYAGER 50 COUPÉ materiaalsoorten en uitstraling de toon aangeven. De Voyager 80 is een comfortabel zeegaand motorjacht, zodat veiligheid en robuuste bouwkwaliteit een prominente rol spelen. Het Lengte o.a.: 15,00 m. Breedte: 4,80 m. Diepgang max. beladen: 1,18 m. Gewicht min./max. beladen: 26 ton/22 ton CE-klasse: B Passagiers: 8 Kruissnelheid: 13 knopen Maximum snelheid: 22 knopen Dieseltank: 2.500 l. Drinkwatertank: 1.000 l. Vuilwatertank: 400 l. Motorisering: Volvo Penta D6-480 pk Boeg- /hekschroef: Side Power SE 170 Dakvenster: Webasto 1578x2294 cm DE VOYAGER 80 WORDT ONTWIKKELD VOOR EEN KLANT. EEN EERSTE SCHETS VAN HET EXTERIEUR IS VRIJGEGEVEN. JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2021 47
48 Online Touch Home