17

men tijdens het varen graag vertoeft. Bij een snelheid van 15 km/u is het geluid op het achterdek verminderd van 72,6 dB(A) naar 65,6 dB(A), een vermindering met 7 dB(A), wat zeer goed te merken is.” COMFORTVERHOGING Gerard Sentse, eigenaar van Yerseke Watersportservice: “Naast de brandstofbesparing en CO2-reductie ging het de klant toch in de eerste plaats om comfortverhoging. Doordat minder vermogen nodig is op de kruissnelheid, vaart de ‘Colinda’ nu merkbaar stiller. Het schip blijft ook vlakker en maakt minder golven. Bij het varen in achter-inkomende golven zien we dat het schip nu in één rechte lijn blijft varen, terwijl de autopiloot het werk doet. Grandioos varen is dat. De klant is uiterst tevreden met de retrofit en wij gaan dit zeker ook aanbieden aan onze andere klanten.” Duzijn: ”De Hull Vane is een uniek product in de jachtbouw, doordat deze niet alleen het comfort aan boord verhoogt, maar ook de efficiëntie. Het is daarmee de meest kosteneffectieve verbetering die je aan een motorjacht kan aanbrengen. De Hull Vane is makkelijk te installeren op bestaande jachten, en steeds meer jachtbouwers bieden de Hull Vane ook aan als optie op hun nieuwbouwjachten.” Na de ‘Colinda’ volgde een opdracht uit Spanje voor een 20 meter trawler, ontworpen door Vripack, en orders uit Nederland kwamen van de werven Super Lauwersmeer, De Boarnstream en Sturiër Yachts. Met het zomerseizoen in aantocht, zijn ook gesprekken gaande met particuliere klanten om hun schip uit te rusten met een Hull Vane op de refit-locatie bij Workumer Jachtservice, waar een schip in een week tijd DE HULL VANE IS MET DRIE ‘STRUTS’ OP DE SPIEGEL VAN DE COLINDA GELAST. DE SEMI-CUSTOM HULL VANE IN PRODUCTIE. uitgerust kan worden met een vleugel. Ondanks de beperkingen in verband met Covid-19, gaat de productie van de semicustom Hull Vane voor de pleziervaart onverminderd voort, aldus de fabrikant. www.hullvane.nl Vleugelkiel De Hull Vane is een verre afgeleide van de baanbrekende vleugelkiel, die de Nederlandse wetenschapper dr.ir. Pieter van Oossanen begin jaren ’80 ontwierp voor het Australische America’s Cup syndicaat. Het team van schipper John Bertrand wist met het zeiljacht ‘Australia II’ in 1983 de ‘Stars & Stripes’ van Dennis Conner te verslaan met dit geheime wapen en de America’s Cup te winnen. Na 132 jaar werd de Amerikaanse hegemonie doorbroken. De Aussies zijn daar zo trots op dat de ‘Australia II’ permanent in het Western Australian Maritime Museum in Fremantle te zien is. Van Oossanen experimenteerde verder met zijn vinding en paste die met succes toe toe op motorjachten. In 2014 werd Hull Vane BV opgericht. JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2020 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication