NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Twee nieuwe Sichterman modellen In Workum heeft Sichterman Yachts de eerste Libertas 15M en Felicitatem 20M gelanceerd. Twee aluminium motorjachten, die het resultaat zijn van een samenwerking tussen ontwerper Cor D. Rover, scheepsarchitect Van Oossanen en jachtbouwer Workumer Yachtservice. Vorig jaar introduceerde Sichterman de Inveni 18M. Dankzij een uitgekiend bouwproces is de Libertas binnen zeven maanden en de Felicitatem binnen negen maanden voltooid. De Libertas 15M is dankzij de door Van Oossanen ontwikkelde romp een snelloper. Met twee Volvo Penta IPS 950’s loopt het schip 40 knopen. Om het comfort van de maximaal 14 opvarenden te waarborgen is een Seakeeper gyrostabilisator geïnstalleerd. De Felicitatem 20M heeft een flybridge en biedt door de grotere lengte meer ruimte. Aan de Fast Displacement Hull Form is een Hull Vane toegevoegd, wat volgens de werf 20 procent brandstofverbruik scheelt. Ook dit schip heeft een Seakeeper. De Felicitatem heeft drie zonnedekken, een Sonos entertainmentsysteem en een salon met airconditioning en vloerverwarming. Beide jachten zijn inmiddels naar zuid-Frankrijk getransporteerd. www.sichterman.com EEN IMPRESSIE VAN DE SICHTERMAN LIBERTAS 15M DE FELICITATEM 20M, MET FLYBRIDGE. Aangepaste versie Damarin 732 Cabin TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 7,32 m. Breedte: 2,55. Diepgang: 0,60 m. Kruiphoogte: 1,40 m. Gewicht: 1.600 kg. Motor (standaard): Vetus diesel 27 pk Damarin Jachtbouw in Gouda heeft een tweede exemplaar van de Damarin 732 Cabin te water gelaten. Het is een op details aangepaste versie; zo zijn de kajuitvloer en -banken 10 centimeter lager. Dat geeft meer ruimte binnen. Nieuw is ook het voorraam in de opbouw. Bouwer Ad van Dam: “Dat draagt bij aan het ruimtelijke effect. Voorramen zie je nauwelijks op nieuwe boten in deze categorie, maar we verwachten een trend.” Verder heeft Damarin een nieuw wegneembaar kooktoestel ontwikkeld, een zonnedek/slaapplaats achterin de kuip gerealiseerd en is voor het eerst een hekschroef gemonteerd. De Kano II, zoals het schip heet, heeft een opvallende rompkleur in stemmig grijs. Vorig jaar introduceerde Damarin de eerste 732 Cabin, bouwnummer 300. Van Dam: “We merkten een paar jaar geleden al dat er vraag bij klanten ontstond naar een ander type schip dan een sloep. Ze wilden sneller, luxer en meer aanvangsstabiliteit. We zijn toen gaan tekenen in de maat rond 7,50 meter. Zo ontstond onze 732 tender; een modern model met doorgestoken roer, zwemplateau en een royale kuip. Voor de optimalisering van het onderwaterschip werd Studio Delta van Menno van Dijk in de arm genomen. Een vaste klant wilde een variant met lage kajuit. Door de stuurstand op de motorkist te plaatsen, kan de stuurman over de opbouw heen kijken. Bovendien is er door die opstelling loopruimte rondom ontstaan, terwijl er achterin meer zitruimte is.” www.damarin.nl Damsko V7 van Lekker Boats HARD VAREN: DEZE V7 HEEFT EEN INBOARD MERCRUISER PETROL 6.2L BRAVO III DTS (V8-BENZINEMOTOR) VAN 350 PK, WAARMEE MEER DAN 80 KM/UUR GEHAALD KAN WORDEN. De afgelopen zeven jaar, sinds de start van het bedrijf, heeft Lekker Boats uit Leimuiden meer dan 82 sloepen afgeleverd. De veel verkochte Damsko 750 werd op tal van punten verbeterd en is omgedoopt tot Damsko V7. De werf leverde er recentelijk al vijf af en heeft nog een twaalftal van deze V7’s in aanbouw. EEN KIJKJE OP HET NIEUW ONTWORPEN ONDERWATERSCHIP VAN DE V7. Een scheepsbouwtechnisch bureau, dat Lekker Boats niet met name wil noemen, heeft het onderwaterschip opnieuw ontworpen. Dit resulteert volgens de werf bij topsnelheid in gemiddeld 37% minder op- en neerwaartse krachten dan het V6 model. Het motorruim is ruimer en beter geïsoleerd, waardoor de boot stiller is geworden. Door de verbeterde sprayrail komt er praktisch geen water meer in de boot, wat gezien de mogelijke snelheden tot 49 knopen een belangrijke verbetering is. De cabin is ruimer geworden en biedt meer comfort voor een overnachting. Zo veel mogelijk elementen, zoals de luchtkoeling, zijn weggewerkt, waardoor het design nog strakker is geworden. In de nieuwe achterklep zijn de water- en brandstoftank geplaatst en is plaats voor een skipaal en douche. Met een app kan op afstand service worden uitgevoerd en de koelkast aangezet worden. Snijtech in Joure levert drie Nederlandse cascobouwers de gesneden aluminium delen. De casco’s worden gespoten aangeleverd bij Lekker Boats in Leimuiden, waar de afbouw plaatsvindt. De V7 kost geheel afhankelijk van de uitvoering tussen € 100.000 en € 130.00, incl. btw. www.lekkerboats.nl JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2020 49
50 Online Touch Home