5

SAFFIER YACHTS IN IJMUIDEN IS OVERGESCHAKELD OP EEN PLOEGENDIENST. DE PRODUCTIE BIJ AQUATECH LOOPT GESTAAG DOOR. medewerkers vrij. Goederen worden afgeleverd in een afgebakende zone, zonder fysiek contact met het personeel. Iedereen moet bij binnenkomst elke keer de handen desinfecteren en gedurende de dag worden zaken als deurkrukken en kranen meerdere keren gedesinfecteerd. Elke afdeling gaat afzonderlijk met pauze om de anderhalvemeter afstand ook in de kantine te waarborgen.” Hans van Veen, Vedette Yachts: “Wij hebben de maatregelen getroffen die volgens ons nodig zijn en de regels opgevolgd die de overheid oplegt. De deur zit op slot en bezoekers/leveranciers moeten dus aanbellen. Alle materialen worden voor de roldeur neergezet, zonder contact.” AFSTAND HOUDEN De anderhalvemeterregel blijkt goed te handhaven bij de (af)bouw van een jacht. Hennevanger: “Doordat we nu in ploegen werken, is er voldoende ruimte om de anderhalvemeterregel te hanteren.” Linssen: “In onze productiewijze is dat goed te doen. Er werkt een persoon per werkplek. In de kantoorfuncties wordt zoveel mogelijk thuis gewerkt. Verkoop heeft een eigen kantoor en is aanwezig. Klanten kunnen op afspraak komen en ook dan worden de afstanden gerespecteerd.” Ook Schiphof noemt de maatregel werkbaar. “Bij sloepen is dit relatief eenvoudig, omdat deze boten meestal door één persoon worden gebouwd. Bij de grotere boten lukt het door goede communicatie.” Jousma: “Het is goed te doen, al vergt het wel iets van de planning om ervoor te zorgen dat er minder personeel op één schip is, maar meer verdeeld over de verschillende projecten.” Van Veen: “De anderhalvemeterregel is redelijk goed te handhaven, maar geeft zonder meer vertraging. Op elk schip, er liggen op dit moment bij ons vijf op een rij, werkt slechts één medewerker.” LEVERING MATERIALEN Het ‘just in time’ principe (zelf weinig voorraad, maar stipte levering op afroep) komt steeds meer in zwang en werkt goed in een geoliede maatschappij met gestroomlijnde logistiek. Maar hoe verloopt nu de levering van materialen? Volgens Van Veen vallen de materiaalleveringen vooralsnog niet tegen, maar kunnen er zomaar problemen ontstaan, bijvoorbeeld met leveranties uit landen als Italië, Spanje en Frankrijk. ‘Er kan ook een positief effect voor de jachtbouw optreden’ Linssen Yachts krijgt, zoals hiervoor opgemerkt, bepaalde onderdelen niet binnen, wat invloed heeft op de productie. Jousma meldt bij SuperLauwersmeer geen last te hebben van vertragingen, omdat het materiaal tijdig besteld is en op afroep klaar staat bij zijn leveranciers. De afdeling Inkoop van Aquatec heeft volgens Schiphof tijdig geanticipeerd op de situatie en er zijn dus geen problemen met materialen. Hennevanger: “Eind 2019 heb ik alle materialen en onderdelen ingekocht voor de 70 Saffiers die we dit jaar bouwen. Liever een voorraad, dan ‘nee’ verkopen aan een klant.” LINSSEN YACHTS HEEFT DE PRODUCTIE AANGEPAST. Foto Rens Groenendijk VEDETTE KAN VOORLOPIG VOORUIT. JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2020 5

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication