15

TOM VAN DAAL (L) EN HIDDE DE BRUIJN VAN VMG. Foto Laurens van Zijp VAKMENSEN Zo’n restauratie vraagt in de eerste plaats om specialisten. “We hadden hier al een fijn team met vakmensen”, zegt Van Daal, “en we zijn erin geslaagd om meer van de juiste mensen voor dit werk te vinden. Bekwame zzp’ers, die het een eer vonden om aan dit project te werken. Sommigen bleken het zo naar hun zin bij ons te hebben, dat ze in dienst zijn getreden.” Technisch directeur Hidde de Bruijn vult aan: “Wat wij hier doen is een echte teamprestatie. Niet alleen met onze eigen medewerkers, maar ook met de eigenaar, schipper Tony Morse, André Hoek en zijn mensen, de specialisten van Jongkind Scheepsinstallatietechniek, Schooneman jachtschilders en andere betrokkenen. Zonder die maximale inzet waren we niet zover gekomen.” Hij vervolgt: “Wekelijks houden we een projectmeeting over de hoofdlijnen. Technische details bespreken we dagelijks met Tony.” Afhankelijk van de werkzaamheden werken er gemiddeld zo’n 18 man aan het jacht. BINNEN ZIT ALLES IN HET ZICHT EN ER GELDT MAAR EEN NORM: SMETTELOZE AFWERKING. LET OP DE RINGFRAMES VAN DE VOORSTE MAST WAAR DE WANDPUTTINGEN AAN ZITTEN. Foto’s Kees Stuyp/VMG OOK HET TEAKDEK IS MET UITERSTE NAUWKEURIGHEID AANGEBRACHT. ‘De originele staat bewaren en aan klassenregels voldoen’ PRECISIEWERK Uit alles wordt duidelijk dat deze Operatie ‘Baruna of 1938’ door de werf met chirurgische precisie wordt uitgevoerd. Het is specialistisch, arbeidsintensief werk, dat naar schatting in totaal 50 manjaren zal vergen. Goed voorbeeld van het precisiewerk is het roerblad. De Bruijn: “Dat is opgebouwd uit een kern van lichtgewicht hout, met daaroverheen lagen hout verlijmd. Het schip moet voldoen aan klassieke eisen, dus we hebben geen exotische materialen gebruikt. Wel zijn moderne lijmtechnieken toegepast. Er is enorm veel energie gestoken in een perfecte aanstroming van het water langs de kiel naar het roer. De ruimte tussen kiel en roer is hooguit 2 mm, wat immens moeilijk was, omdat de boot niet recht is.” Binnen is de huid van de romp zichtbaar. Dat maakte het een uitdaging om het interieur in te bouwen, want alles moest naadloos op elkaar aansluiten, terwijl niets in de boot recht is. JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2021 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication