16

BIJ IONBOND KREEG HET BESLAG EEN SPECIALE BEHANDELING, ZODAT ALLES DEZELFDE KLASSIEKE UITSTRALING HEEFT. EEN REK VOL BESLAG, KLAAR OM TE WORDEN VOORZIEN VAN EEN BRONSKLEURIGE PVD COATING. Foto’s Kees Stuyp/VMG Voor de technische ruimte werd eerst een model op ware grootte gemaakt om te zien hoe alle installaties hun plek konden krijgen. Ook de ruimtes die niet in het zicht zitten, zoals de achterpiek, zijn volledig afgewerkt. VERREGAANDE DETAILLERING De detaillering van de boot gaat heel ver. De onderkant van het dek heeft binnen hetzelfde patroon als buiten. De hoek van de vlaggenmast op de spiegel is bepaald, en staat zo dat de onderste punt van de vlag net niet het wateroppervlak raakt. Van Daal: “De kuipvloer heeft een afschot van 3mm naar elke kant. Dat zie je niet, maar je wéét het. En dat is een doorslaggevend argument geweest bij TECHNISCHE SPECIFICATIES ‘BARUNA OF 1938’ Lengte over alles: 21,90 m. Lengte waterlijn: 15,20 m. Breedte: Diepgang: 4,50 m. 2,90 m. Waterverplaatsing: 41,6 ton. Motor: Volvo Penta D3-150I-H/150 pk. Tuigage: Bermuda yawl (hoofdmast en bezaan). Zeiloppervlak aan de wind: circa 217 m2 Bouwjaar: 1938 - Quincy Adams Yacht Yard, Quincy, Ma., VS Huidige werf: VMG Yachtbuilders ALSOF HET BIJ EEN EDELSMID VANDAAG KOMT: GEPOLIJST BESLAG. . keuzes die we moesten maken.” Het beslag is ook allemaal maatgemaakt en bewerkt. Het heeft dezelfde stijl en detaillering, en voorzien van een bronskleurige PVD coating (PVD staat voor Physical Vapour Deposition). Veel van het metaalwerk werd door het zusterbedrijf Super Duplex Hulls uitgevoerd. Freeswerk werd uitbesteed aan daarin gespecialiseerde bedrijven en de coating werd gedaan door IONBond. Lewmar heeft trouwens de lieren, rails en dergelijke geleverd; de merknaam is vervangen door de scheepsnaam met logo. Ook deze hardware is bronskleurig gecoat. De Bruijn: “De scepterpotten zijn eveneens maatgemaakt en hebben elk hun unieke positie, in alle hoeken. Het jacht komt straks in twee wedstrijdklassen uit (CIM en IRC); in de races voor klassiekers kan de zeereling eraf en moeten de scepterpotten van dek geschroefd worden. Daarom staan ze op speciale grondplaten van tufnol die onzichtbaar zijn weggewerkt.” POTDEKSEL Bijzonder detail is verder het potdeksel. De Bruijn: “Daar hadden we een kromme stam voor gevonden. Daardoor loopt de nerf 6,5 meter door! Het potdeksel is verlijmd, maar zonder stuiknaad. In plaats daarvan zit er een lange overlap in, maar die passing feilloos in elkaar over te laten lopen, is heel moeilijk. Er is geen kitnaad aan de binnen- en buitenkant waar het 16 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2021

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication