19

BEGINFASE: DE SPANTEN/SCHOTTEN ZIJN OPGESTELD OP HET BOUWFRAME. EEN CNC GEFREESD BOUWPAKKET. Don McIntyre kreeg mondiale bekendheid als organisator van de jubileum-Golden Globe 2018/’19. Als herdenking van het feit dat in 1968 de allereerste non-stop solo race rond de wereld van start ging. EENHEIDSKLASSE De Class Globe 5.80 is ook getekend door Maderski. Het ontwerp is een knikspant, een bewust gekozen constructie om zelfbouw te vergemakkelijken. De lengtemaat is bepaald om transport in een container mogelijk te maken. Of het van goed zeemanschap getuigt om met een dergelijk klein vaartuig op volle zee te gaan zeilen, is een andere discussie. Het kan in elk geval, zo is bewezen. En er blijkt wereldwijd belangstelling voor te bestaan. Geïnteresseerden kunnen voor 300 euro bouwtekeningen bestellen bij Maderski. “Dat zijn nog handgemaakte tekeningen waarmee je zelf de onderdelen moet aftekenen en uitzagen”, vertelt Van den Brink, “gelukkig heeft McIntyre de stap gezet om een CNC-pakket te laten ontwerpen. Het Amerikaanse bureau B&B Yacht Design heeft dat ontwikkeld en daarmee zijn alle benodigde onderdelen nauwkeurig uit te frezen.” Reden voor McIntyre om in diverse landen agenten aan te wijzen, die dergelijke pakketten kunnen leveren. In ons land is dat Kolibri Jachtbouw. Een logische keuze; de werf is immers specialist in houtbouw en zeiljachten in de kleinere maat (zie kader op pag.21). VOORSCHRIFT VAN DE ONTWERPER: BEKLEDEN MET GLASVEZEL. WERFBOUW De Class Globe 5.80 verdient eerst wat uitleg. De Australiër Don McIntyre, zeezeiler en avonturier, is initiator van de klasse. Zijn plan: een compacte, zeegaande zeilboot in hout die door doehet-zelvers kan worden gebouwd. Een strikte eenheidsklasse, die betaalbaar moet blijven. De Poolse Setka-klasse stond model. Deze boot meet 5 meter en is een ontwerp van de Poolse ontwerper Janusz Maderski (www.maderski.pl). In 2012 maakten twee van deze Setka’s de Atlantische oversteek. Vier jaar later, in 2016, werd opnieuw een oversteek georganiseerd. Kolibri Jachtbouw heeft al een paar Globe 5.80 pakketten geleverd, en kreeg onverwacht ook een order om er zelf een te bouwen voor een klant in Frankrijk. Van Den Brink: “Dat was pakket twee en ik had er eerlijk gezegd niet op gerekend. Ik moest eerst een calculatie maken voor de bouw van een romp, een casco en een compleet jacht. Het laatste leek een lastig punt vanwege alle CE-eisen. Maar omdat de Class Globe 5.80 als wedstrijdjacht wordt gezien, gelden de CE-eisen niet. Niettemin kon ik nog niet overzien wat een compleet afgebouwd jacht zou moeten kosten; dus dat heb ik op basis van JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2021 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication