20

nacalculatie berekend.” DE KUIP IN WORDING; GOEDE KUIPBANKEN EN RELATIEF VEEL BERGRUIMTE VOOR ZO’N KLEINE BOOT. Naar eigen inzicht het jacht afmonteren is niet toegestaan; alles moet volgens de klassenregels worden gedaan. Natuurlijk omwille van de eenheid, en daarom moet een aantal onderdelen, zoals de zeilen en beslag, bij McIntyre worden besteld. Het grootzeil meet 12,5 vierkante meter en de fok is 6,6 vierkante meter groot. Het grootzeil is flink uitgebouwd, om nog bovenin druk te houden, en is voorzien van drie riffen. De mast heeft gepijlde zalings en bakstagen. De voorgeschreven kiel steekt 1,40 meter en heeft een ballastgewicht van 220 kilo. Bouwen moet strikt volgens de klassenregels ZWAAR ROERBESLAG “De puttings, het roer- en voorstevenbeslag van roestvrijstaal moet je ook via McIntyre bestellen”, vertelt Pim van den Brink, “het is alleen wel over-gedimensioneerd en zwaar. Zeker het roerbeslag zou op een platbodem niet misstaan. Het onderste roerbeslag zit onderwater op een scheg. En die scheg moet volgens de voorschriften geheel van kunststof zijn.” Van den Brink verbaast zich erover: “Ikzelf had liever een massief houten kern gezien, bekleed met kunststof.” Als professioneel botenbouwer is hij gewend om de rondspant Kolibri’s sterk, licht en vooral verfijnd te bouwen. Nu wordt hij geconfronteerd met constructies die op zelfbouw zijn afgestemd. “Alsof je op klompen loopt, terwijl je Nikes in de gang staan”, zegt hij met een glimlach. “maar ik ben het aan mijn stand verplicht om alles perfect uit te voeren.” “Neem bijvoorbeeld de schotten”, licht hij toe, “die hebben latten rondom van 5 x 2 cm, en overal waar die bij elkaar komen zitten er schetsplaatjes (verbindingsplaatjes) van multiplex op bevestigd. Om dat alles mooi aan te laten sluiten op de romp, moet je het zwei (met schuinte) schaven. Dat had eenvoudiger gekund; het is nu vrij bewerkelijk. Het is echt op een ander niveau werken voor mij.” Tegelijkertijd waardeert Van den Brink het sympathieke initiatief van de Class Globe 5.80 om wereldwijd zeilers weer enthousiast te krijgen voor zelfbouw in hout. Zoals dat in jaren ’60 en ’70 populair was met onder meer de Kolibri’s en Waarschepen. Er zijn nu naar schatting zo’n 150 tekeningen van de Class Globe 5.80 besteld. DRIE OPTIES Wie een bouwpakket bij Kolibri bestelt, heeft de keuze uit drie materiaalopties: BLIK IN DE VOORPIEK; DE BOUW IS BEST BEWERKELIJK. VERGEVORDERD STADIUM … 20 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2021

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication