30

behulp van een elektrolyseproces verwerkt tot primair aluminium. Wij leveren dat aan verwerkers, zoals walserijen, extrudeurs en gieterijen. Die leveren op hun beurt aan bijvoorbeeld snijbedrijven en mastmakerijen. De jachtwerven betrekken daar hun materialen van en zijn de laatste schakel in die keten.” Op jaarbasis produceert Aldel zo’n 100.000 ton primair aluminium. Een indrukwekkende hoeveelheid, maar toch een bescheiden aandeel in de 75 miljoen ton per jaar die wereldwijd wordt gemaakt. Bij Aldel gaat het dan ook niet om kwantiteit, maar om de kwaliteit van het materiaal, flexibiliteit naar de markt en beschikbaarheid ‘om de hoek’. CONSUMENTENVERTROUWEN “In het tweede kwartaal vorig jaar stond de prijs van aluminium op de London Metal Exchange (LME) onder de 1.500 Amerikaanse dollar per ton. In mei 2021 was de prijs fors gestegen tot net onder de 2.600 dollar per ton. Afgelopen najaar was de vraag naar aluminium sterk gedaald. Dat had met de coronacrisis te maken; de vraag van de luchtvaartindustrie viel nagenoeg stil, maar vooral de automotive industrie liep terug, en daar gaat het om grote hoeveelheden”, aldus Van de Graaf. Er spelen volgens hem drie aspecten mee die invloed hebben op de markt. “Allereerst het consumentenvertrouwen. Dat daalde natuurlijk door de coronacrisis. Men stelde bijvoorbeeld de aanschaf van een nieuwe auto uit. Zoiets heeft een harmonica-effect door de hele keten, tot aan de producent. Alleen is een hoogoven of elektrolyse niet ‘even’ uit te zetten; het is een volcontinu proces. Aldel produceerde dan ook door, maar veranderde haar productiestrategie van het produceren van producten met een hoge toegevoegde waarde en kwaliteit naar het produceren van meer commodity producten. Vanaf begin dit jaar, met de opleving van de markt, is Aldel weer hogere kwaliteit product aan het produceren.” ‘ Onderzoek kwaliteit aluminium’ (Primair) aluminium is ingedeeld in groepen, naar specifiek gebruik; de codering loopt van 1000 tot 8000. De 5000-groep is voor toepassing in de maritieme sector. Zo zorgt toevoeging van magnesium voor betere eigenschappen tegen corrosie. Voor de jachtbouw is primair aluminium code 5083 het meest gangbaar. Toch hoeft dat geen vanzelfsprekendheid te blijven, volgens Van De Graaf. “Vanuit de automotive sector krijgen wij vraag naar verbeterde kwaliteiten. De jachtbouw is wat dat betreft alleen maar volgend. Maar men zou minder bescheiden moeten zijn en een ontwikkeltraject mogen starten naar een verbeterde kwaliteit jachtbouwaluminium. Ga met kennisinstituten na welke eigenschappen je onderzocht wilt hebben. De Technische Universiteit Eindhoven heeft nota bene een aparte divisie aluminium en Johan Maljaards is daar professor gespecialiseerd in aluminium constructies. Met een dergelijk onderzoek kun je je onderscheiden in de markt…” SNIJTECH JOURE Snijtech Joure is als leverancier van snijpakketten een vitale schakel in de jachtbouw. Wat is de ervaring daar? Commercieel directeur Jacco Klok: “De schaarste van aluminium en staal heeft consequenties voor de prijs, maar ook voor de beschikbaarheid in de bedrijfskolom. Wij zien overigens dat dit niet alleen het geval is in de jachtbouw maar ook in industrie en architectuur. Wat de levering van snijpakketten betreft, doen we onze uiterste best om aan de verwachtingen te voldoen. Gelukkig begrijpen onze klanten ook dat de wereld op dit punt is veranderd en denken ze mee. Maar door de materiaal-schaarste kunnen we helaas niet meer zo snel leveren als men van ons gewend was. Het is lastig in te schatten wat de verwachtingen zijn voor kwartaal 3 en 4 van dit jaar. Uiteindelijk hebben veel fabrieken nog met achterstanden door de corona-sluitingen te dealen. Daarnaast is de vraag explosief gestegen om verschillende redenen. Hoe zich dat in de toekomst gaat ontwikkelen, is op dit moment nog moeilijk te zeggen. Wij proberen met alle schakels in de bedrijfskolom, zowel nationaal als internationaal, intensief contact te onderhouden om gezamenlijk het optimale resultaat te behalen.” PROCESMANAGER EN METALURGISCH INGENIEUR JOHAN VAN DE GRAAF VAN ALDEL-DAMCO BIJ ‘PLAKKEN’ ALUMINIUM MET CODE 5083, MEEST GEBRUIKT IN DE JACHTBOUW. Foto Kees van de Veen/Aldel-Damco ARCHIEFFOTO VAN DE ALUMINIUMOPSLAG BIJ SNIJTECH JOURE. 30 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2021

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication