37

EEN WATERDREAM 850 IN DE SPUITHAL. ESTEQ GEBRUIKT HET MEEST VERF VAN DE IJSSEL COATINGS OF ALEXSEAL. DE WATERDREAMS WORDEN DOORGAANS MAT AFGELEVERD, WAT EVENTUELE ONEFFENHEDEN CAMOUFLEERD, WANT DE ROMPEN WORDEN NIET GEPLAMUURD. we gewoon zijn te leveren, hebben we vertaald naar de Aluqa. Het goed conserveren hebben we vanuit de offshore ook meegekregen, het moet langere tijd op zee goed kunnen verdragen. Door ons hooggekwalificeerd laswerk kreeg de Aluqa zo’n strak uiterlijk dat mensen regelmatig vroegen of de boot van polyester was.” ERVARING OPDOEN cier van Bredenoord overgenomen, die een totaalpakket voor de bouw van aggregaten leverde, het staal, het conserveren, lassen, stralen, spuiten en eindmontage. Ik begon in Twello met drie mensen en nu heb ik 23 mensen in dienst.” Nog steeds levert Esteq alles rond aggregaten en pompunits: tanks, lekbakken, containers, schakel- en verdeelkasten, lichtmasten, hydrauliektanks van rvs en geluiddempende omkastingen. De activiteiten van Esteq zijn heel breed, van alles en nog wat in staal, aluminium en rvs. Het bedrijf maakt onder meer onderdelen voor sluizen en bruggen, aluminium luifels en afscheidingen bij woningen, gevelbeplatingen, aluminium interieurs voor montagebussen, omkastingen en wagens voor een leverancier die de hydrauliek van vliegtuigen test. “Het bouwen van aggregaten is een totaal andere business dan botenbouw”, aldus Haagen, “maar je kunt het toch wel vergelijken, want het is eveneens een compleet product. Vanuit die gedachte heb ik mijn businessplan voor de Aluqa geschreven, ik wilde een eigen product omdat daar een heel andere mindset achter zit. We zijn leverancier van hoogwaardige halffabrikaten, maar het is nooit een eigen eindproduct.” INDUSTRIËLE KWALITEIT Met botenbouw wilde Haagen zijn activiteiten verder spreiden. “Ik heb wat met watersport, van jongs af aan gezeild en bij scouting gezeten. Varen is iets wat me fascineert, op het water is het een heel andere wereld. We werken ook voor de offshore, waar alles hufterproof moet zijn, kwaliteit moet hebben en dertig jaar mee moet kunnen. Zo hebben we ook naar de Aluqa gekeken. We hadden dan wel geen ervaring in de jachtbouw, in de industrie krijg je ook veel klussen die je nooit eerder hebt gedaan, dus dat was geen uitzonderlijke uitdaging. De nautische architecten van Triple Marine en Waterline Design hebben goed geholpen op de punten waar onze kennis tekortschoot. We hebben ons niet te veel laten leiden door de reguliere watersportmarkt, de kwaliteit en levensduur die Die kwaliteit werd ook door collega-jachtbouwers gesignaleerd. Al tijdens de introductie van de Aluqa dienden zich partijen aan die casco’s wilden laten bouwen door Esteq. Norbert Milders, projectleider botenbouw bij Esteq, is bij het gesprek aangeschoven: “Daar zijn we dan ook aan begonnen, we vonden het mooi om ervaring op te doen. We hebben zelfs klassieke Lely-vletten in aluminium gebouwd voor de scouting in Twello. Omdat de Lely-vlet oorspronkelijk een stalen boot is, kwam de boot in aluminium veel hoger op het water te liggen. Door ballasttanks in te bouwen werd de juiste diepgang bereikt, wat bovendien een grotere stabiliteit bewerkstelligde en een beter zeilgedrag dan het conventionele stalen model.” TWEE SLOEPEN VOOR WATERDREAM IN AANBOUW. JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2021 37

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication