38

EEN WATERDREAM 850 IN DE AFBOUWFASE. In Amsterdam kwam het elektrisch varen sterk in opkomst en dat leverde voor Esteq de bouw op van een reeks degelijke grote aluminium sloepen voor meerdere klanten. Ruim een jaar geleden klopte Waterdream van prins Bernhard jr. aan, die Esteq een groot aantal sloepen liet en laat bouwen van 7,5 en 8,5 meter. Al deze boten worden volledig in Twello gebouwd, dus niet alleen de casco’s, maar ook de volledige afbouw met installatietechniek, die wordt gedaan door Arqa, het inpandige bedrijf waarmee ook wordt samengewerkt bij de aggregatenbouw. Ook het stralen en spuiten vindt bij Esteq plaats, zodat geen tijd verloren gaat aan transport naar externe bedrijven. “Wij zorgen ervoor dat het hele proces van een boot bouwen efficiënt door onze organisatie gaat, van het bestellen van het snijpakket af aan tot de oplevering. Totale ontzorging van de opdrachtgever”, aldus Milders. SNIJPAKKETTEN “De snijpakketten komen bij Snijtechniek Brabant vandaan, die de delen freest en bij Snijtech Joure, die een laser gebruikt om het aluminium te snijden”, vertelt 38 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2021 Milders. “In 2014, toen we begonnen met botenbouw, was het snijden van aluminium nog niet zo onder controle als tegenwoordig. Lasersnijden gaf een rafelige kant en als je dan ging lassen trokken de rafeltjes weg en kreeg je bij elke las een glooi. Bij frezen krijg je een super strakke lijn, waardoor je de delen heel mooi op elkaar kunt lassen, zodat je een heel strak casco krijgt. Inmiddels zien we niet direct meer het voordeel van frezen. Een voordeel is dat de lijnen op de plaat worden gespoten, waardoor ze beter zichtbaar zijn.” “Met lasersnijden kunnen we ‘mannetjevrouwtje’ lassen. Een lasser hoeft dan niet te meten, wat veel efficiënter is. Tevens passen we de technische tekeningen zelf aan. Gaten voor scharnieren, speakers, kabeldoorvoeren en dergelijke plaatsen we al in de snijfiles. Als we naderhand tijdens de cascobouw al die gaten moeten boren, kost dat veel tijd. Als je in grotere aantallen wat gaat doen, verdient zich dat snel terug. Bij het nesten van de plaat moet je bij frezen rekening houden met de diameter van de frees. Snijtechniek Brabant heeft weer als voordeel dat ze ook de draadgaten kunnen maken voor bouten. Dit scheelt ons weer werk.” LEVERINGSPROBLEMEN DIRECTEUR KARL HAAGEN (L) EN PROJECTLEIDER BOTENBOUW NORBERT MILDERS. Net als alle collega’s in de jachtbouw ondervindt ook Esteq problemen met de toelevering van materialen door corona. Milders: “Alles ligt scheef. Boegschroeven worden niet geleverd. De toelevering van aluminium gaat niet goed. Als we een snijpakket willen bestellen krijgen we als antwoord: we weten niet wanneer het komt. Er ligt her

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication