5

BOUWADVIESBURO MARK DE WITTE IN MAKKUM MAAKTE HET ONTWERP VAN DE NIEUWE BOUWHAL VAN 86 BIJ 30 METER. DE FRISO BOUWGROEP UIT SNEEK ZORGT VOOR DE BOUW EN INSTALLATIEBEDRIJF DIJKSTRA UIT LEEUWARDEN VOOR DE TECHNISCHE INSTALLATIE. De grootste vijand voor de lasser van aluminium is krimp. “Je moet het je grootste vriend maken”, zegt De Vries, “zorgen dat die krimp voor je gaat werken, hebben de oudgedienden mij hier geleerd. Het zijn vaklieden die heel ver gaan in de perfectie van hun werk, een dienstverband van 15 tot 25 jaar is geen uitzondering. Het sprak mij aan dat ze hier superstrakke casco’s bouwen, waar de schilder weinig tot geen plamuur voor hoeft te gebruiken. Ik moest mijn plekje wel verdienen, maar het klikte goed. We doen alles in goed overleg met elkaar. En ik kan wel zeggen dat we een geolied team zijn.” PRECIES WERKEN De Vries zou graag meer vrouwen aannemen, want het bedrijf is nu nog een mannenbolwerk. “Aluminiumbouwers zijn eigenlijk de meubelmakers in de metaalindustrie. Ze moeten heel precies kunnen werken. Aluminium is lichter dan staal, dus dat scheelt. Het is heel lastig om jongelui te mobiliseren om in dit vakgebied te springen. De maakindustrie heeft de naam dat er niet veel wordt verdiend en dat het zwaar werk is. Nee, dat klopt niet en ook vrouwen kunnen dat aan.”De Vries: “We hebben nu gelukkig wel aardig wat toeloop van schoInnovatie met lijmen Net als in de vliegtuigbouw is het mogelijk om voor de constructie van jachten aluminium te lijmen. Bloemsma Aluminiumbouw is bezig de toepasbaarheid te onderzoeken. De Vries: “Twee hbo-studenten die hier stage lopen doen onderzoek. In de kleine sloepenbouw wordt al veel gelijmd en ook enkele grote jachtwerven zijn er al mee bezig. Door te lijmen ontstaat een bijzonder strak oppervlak, ook bij de verwerking van dunnere platen. Je kunt zo veel mogelijk zetwerk toepassen, meer als een soort origami een schip in elkaar vouwen en maar een paar lassen leggen, dan heb je de minste kans op fouten en de minste krimp.” MET LIJMEN KUNNEN ALUMINIUM DELEN DIE TRADITIONEEL WORDEN GELAST STRAKS WELLICHT MET ELKAAR WORDEN VERBONDEN, ZOALS DAT OOK BIJ DE BOUW VAN VLIEGTUIGEN GEBEURT. “Lijmen vereist een heel ander denkproces. Huidbeplating kan je eigenlijk niet lijmen, dan moet je gaan joggelen, goede contactoppervlakken hebben. Nu is de vraag hoe groot dat contactoppervlak moet zijn. We zijn bezig met trekproeven hoe sterk die lijmverbindingen zijn. We hebben al speciale toepassingen ontwikkeld. Het is leuk om daarin voorop te lopen.” De Vries redeneert al door: “Dan hebben we wellicht straks naast lassers ook lijmers in dienst. Er zijn al klanten die om het verlijmen van aluminium vragen. Maar dan is het ontwerp al gemaakt, en ook het constructieplan, inclusief het bijbehorende snijpakket. Het liefst gaan we heel vroeg met de klant in overleg in het ontwerpproces. De meerwaarde om bij Bloemsma een casco te laten bouwen is dat wij, met onze afdeling engineering en productie, willen meedenken in het ontwerpproces. Mijn achtergrond is engineering, ik vind het heel leuk om samen met de klant de bouwstrategie te bedenken voor de meest efficiënte bouw van het casco.” JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2021 5

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication