15

VIER CATEGORIEËN Royal-Maritiem hanteert vier categorieën voor jachten: • Small crafts, ofwel jachten onder de 24 meter. • Superyachts, grote jachten boven de 24 meter. In dit segment worden uitdagende geometrische vormen toegepast, zijn raampartijen vaak groter en dikker en zijn de aantallen per schip hoger. Dit vergt speciale aandacht voor de productie, maar ook in de montage. Het montageteam is gecertificeerd als ‘European Adhesive Bonder’. Er wordt vaak onder keur gebouwd en daarmee heeft Royal-Maritiem inmiddels ruime ervaring; in de voorfase dienen berekeningen overlegd te worden op basis van de specifieke keur en wensen. • Megayachts. Voor deze categorie biedt Royal-Maritiem een totaalpakket vanaf aanvraag tot oplevering. Deze range schepen vraagt in aanvang extra aandacht. Per project wordt een projectmanager aangesteld om nauw betrokken te zijn vanaf het begin tijdens de berekeningen, testen, productie en montage. De nadruk ligt sterk op een efficiënte productie-stroomlijn tijdens de doorlooptijd van het project. • Refit. Deze markt vraagt een eigen aanpak, want er komen altijd verrassingen tevoorschijn. Die kunnen adequaat worden opgevangen, omdat Royal-Maritiem alles in eigen huis produceert en daardoor flexibel is. Ook demontage van raampartijen kan het bedrijf als onderdeel van het refit-pakket verzorgen. Royal-Maritiem levert aan vrijwel alle grote werven in Nederland. 3D-METING Nissink: “Voor de jachtramen richten we ons op structurele verlijming, dus het glaspakket wordt direct op de constructie verlijmd, eventueel onder klasse. Na de voorbereidende fase beginnen wij nagenoeg altijd met een 3D-meting. Die wordt uitgewerkt in losse glas-eenheden, waarna de productie plaatsvindt en tenslotte de plaatsing. Met glas moet je heel precies te werk gaan; een glaspakket heeft een omtrekspeling van ongeveer 8 mm. In de berekeningen moet je ook de verschillende uitzettingscoëfficiënten van de materialen meenemen.” Behalve ramen levert Royal-Maritiem verder toepassingen in glas als windschermen, windbrekers, trapopgangen en traptreden. Voor de scheepsinterieur-bouwers zijn er aansluitend hoogwaardige glasprogramma’s, alsmede maatwerk douchecabines. BEWERKINGEN De productiehal in IJsselmuiden telt een aantal stations waar glas een specifieke bewerking ondergaat. Er staat tevens een flinke glasvoorraad van circa 100 ton, met verschillende diktes en tinten, zodat de klanten altijd bediend kunnen worden. Wekelijks wordt de voorraad aangevuld, al is die overigens niet uitsluitend bestemd voor de jachtbouw, maar ook voor andere markten. Nissink: “We willen niet stilvallen; ook in onze productie zorgen we voor back-ups. We betrekken ons glas van een vaste fabrikanten – ‘smelters’ in vaktaal – in België en Luxemburg. Het glas komt steeds van dezelfde smeltlijn, volgens een vast programma samengesteld, wat een stabiel eindproduct geeft. Ons hele proces is daarop ingericht. De snelheden van het slijpen en de bewerking hebben alles te maken met hardheid en flexibiliteit van het materiaal.” IN UNIT 2 VOLGT DE BEWERKING VAN HET OPPERVLAK EN DE ZIJKANT. DE 25 METER LANGE ‘OVEN’ WAARIN GLAS THERMISCH WORDT VOORGESPANNEN. SPECIALISTISCH WERK: EEN GAT BOREN IN GLAS. MET EEN RUIME VOORRAAD GLAS KUNNEN KLANTEN ALTIJD BEDIEND WORDEN. JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2020 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication