16

IN DE BEACHCLUB 660 VAN VAN DER VALK SHIPYARD IS VEEL (GEBOGEN) GLAS VERWERKT. Foto Rens Groenendijk SNIJDEN, SLIJPEN, FREZEN, BOREN Nissink vervolgt: “Als we de inmeting en engineering hebben gedaan, beginnen we bij onze unit 1: de snijlijn. Daar wordt de glasplaat op maat en volgens model gesneden, in de benodigde vorm. Het glas voor de jachtbouw is meestal een configuratie van monolithische bladen die worden gecombineerd tot de juiste samenstelling qua sterkte en tint, performance of veiligheid. “In unit 2 volgt de bewerking van het oppervlak en de zijkant. Het kan gaan om gaten boren voor ruitenwissers, of om het frezen van uitsparingen. Om een bepaald model te krijgen, moet je slijpen en heb je dus een slijpprofiel op de rand. De buigsterkte van het glas wordt mede bepaald door de afwerking van de rand. Met de juiste bewerking kan glas heel sterk zijn.” In de derde unit lopen mannen in witte pakken; het is een stofvrije ruimte met overdruk waar laminaten worden gemaakt. Simpel gezegd, waar glasplaten op elkaar worden gevulkaniseerd, middels tussenlagen (interlayers). Een zeer speciaal project – buiten de jachtbouw –is hier het ‘doorval-veilig’ maken van vitrinedeuren in het Artis museum. Daar zit mondgeblazen glas in uit de 19e eeuw. Dat voldoet niet aan de veiligheidseisen en moet ‘doorval-veilig’ worden met een laminaat. ROBERT NISSINK: ‘ALLE PROCESVORMEN ONDER ÉÉN DAK.’ BUIGEN Terug naar de scheepsramen: die moeten in vorm worden gebogen en dat gebeurt in unit 4. Volgens een geheim procedé, wat samengevat inhoudt: buigen op een mal, onder verhitting tot wel 700 graden, en daarna spanningsvrij gecontroleerd afkoelen. Nissink: “Dat glas buigen is een kunde die je als bedrijf zelf moet ontwikkelen. Het is een delicaat proces dat je goed moet beheersen en bewaken. We engineeren trouwens zelf de benodigde mallen.” Een bijzonder punt van aandacht bij het buigen is de maatvoering. Wanneer meerlaags glas wordt gebogen, maakt de buitenste laag een net iets langere bocht dan de binnenste laag. Een essentieel detail. VOORSPANNING ONTWERPER COR D. ROVER HEEFT VOOR DE BEACHCLUB 660 VAN VAN DER VALK SHIPYARD SPECTACULAIRE RONDINGEN IN HET GLAS BEDACHT. AAN ROYAL-MARITIEM OM DAT TE REALISEREN. Foto Rens Groenendijk Unit 5 is de ‘hardingshal’. Hier staat een enorme ‘oven’ van z’n 25 meter lengte en met een 10 kV elektrische aansluiting, waarin het glas thermisch wordt voorgespannen. 16 JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2020

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication