19

VADER DICK EN ZOON NICK MULDER. MULDER THIRTYSIX DE MANA IS DE DERDE THIRTYSIX DIE MULDER OPLEVERDE. De Mulder ThirtySix (36 meter) is van een ander kaliber dan de Favorites; een zeegaand superjacht bedoeld voor Mediterrane condities. Van dit type werd in juni een nieuw exemplaar opgeleverd, genaamd Mana. De derde in de lijn, een zusterschip van de eerder verschenen Delta One (2017) en Calypso (2019). Het jacht is ontworpen door het Britse bureau Claydon Reeves, terwijl Van Oossanen NA de naval architecture verzorgde en het schip de bekende Fast Displacement Hull Form meegaf. Voor de voortstuwing zijn twee Caterpillar C18 diesels ingebouwd van 1150 pk. Goed voor een top van 17 knopen en een kruissnelheid van 15 knopen. De ThirtySix is volgens ABS-klasse gebouwd in aluminium. ‘De 36 bedient een ander segment dan de Favorite’ NIEUWE 22 METER De naam Favorite is nauw verbonden met Mulder, want de werf heeft jarenlang kruisers met die naam geproduceerd. De huidige lijn, bestaande uit de 1500 en de 1700, verschilt echter hemelsbreed van de vroegere modellen, al is er een constante factor gebleven: hoge kwaliteit. De huidige Favorites zijn zeer luxe, modern gelijnde ontwerpen, met een aluminium rondspant romp, rechte boeg, inclusief lichte waaier, en vloeiende lijnen. Het is een ontwerp van Guido de Groot, in nauwe samenwerking met Mulder. De Favorites 1500 en 1700 kunnen een gevarieerd vaargebied bestrijken, van Europese binnenwateren tot oversteken naar Engeland of de Kanaaleilanden. In Zoeterwoude is de afgelopen maanden ook nog een Favorite gebouwd; en wel een geheel nieuw model van 22 meter, in aluminium. Voorzien van flydeck en tenderstore achterin. Die is in juni te water gegaan. “Met de 36 bedienen we natuurlijk een ander segment dan met de Favorites”, zegt Nick Mulder, “en dat doen we bewust, zodat we niet van een markt afhankelijk zijn. Het ontwerp van de 36 komt voort uit het schip dat we in 2015 opleverden: de 34 meter Solis. De eigenaar van dat schip kwam bij ons, met ontwerper Claydon Reeves. Het was een volledig custom built project. Nadien wilde een andere klant van ons een vergelijkbaar schip, maar dan een maatje groter. Voor de ThirtySix-lijn hebben we het technische platform gestandaardiseerd, dus qua indeling van het leidingwerk, de plaats van de motoren, generatoren, et cetera. Dat scheelt uiteraard kosten en vergroot de efficiëntie in bouwen. De klant kan nog JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2020 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication