47

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Carbon roeiboot voor Mark Slats De nieuwe roeiboot van Mark Slats verkeert in een pril stadium, bijna uit de mal bij Paul Dijkstra Composites in Uitwellingerga. Met dit vaartuig wil Slats in december - ijs en corona dienende - meedoen aan de transatlantische roeirace van de Canarische Eilanden naar de Carieb. De boot is gebouwd van pre-peg carbon, en in één stuk gemaakt in een deelbare mal. Dat maakt de romp lichter omdat er geen overlaps of lijmnaden zijn. Het is een ontwerp (ontwerpnummer 512) van Dick Koopmans, naar voorgeschreven regels van de wedstrijd. Koopmans legt uit: “De boot heeft een ‘wavepiercing’ boeg, die door de golven snijdt. Het voorkomt geklap op golven en kan snelheid schelen. Voor en achter zijn accommodaties, waarin geslapen kan worden. Ze zijn relatief hoog en maken de boot onkenterbaar. Windvang is op dit parcours net ongunstig, omdat het naar verwachting een overwegend voordewindse koers is. Het middenschip, waar twee roeiposities zijn, heeft een vrijboord van circa 50 cm en dat is gekozen om goed te kunnen roeien. Hoe hoger het vrijboord, hoe groter de hoek die de riemen maken. Wel zitten de dollen op een iets uitstaande rand die als waterkering dient.” Het sturen van de boot gebeurt trouwens met een doorgestoken roer, dat gekoppeld is aan een voetenbank, maar ook aan een autopilot. De afmetingen van de ONS512: 7,35 x 1,82 x 0,92 m. CARBON ROMP UIT ÉÉN STUK, IN EEN DEELBARE MAL. Foto Paul Dijkstra Composites Mark Slats bouwt de boot zelf af. In 2017/2018 roeide hij solo van de Canarische Eilanden naar Antigua in de recordtijd van 30 dagen. Daarna voltooide hij in 2018/2019 de solo-wereldomzeiling in de Golden Globe Race, in 214 dagen. www.markslats.nl Stemmige Discovery 47 OC De Super Lauwersmeer-werf in het Friese Noordbergum heeft een derde Discovery 47 OC te water gelaten. Ditmaal heeft het door Arnold de Ruyter ontworpen stalen motorjacht geen knaloranje romp, zoals het vorige exemplaar, maar een stemmig krijtwitte kleur met matzwarte exterieurdetails en striping. Ook deze 47 OC is helemaal naar de wens van de klant samengesteld. Zo werd het zwemplateau verlengd om plaats te bieden aan een jetski. Het schip is verder voorzien van een Hull Vane. In september is een promotietour gepland met het schip, dat de naam ‘Pursuit of Happiness’ heeft gekregen. www.superlauwersmeer.nl TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 14,30 m. Breedte: 4,36 m. Diepgang: 1,20 m. Waterverplaatsing: 21 ton Motor: Volvo D3 - 150 pk. CE-categorie: B Corona wordt Crown Cruiser Het woord corona betekent ‘kroon’, maar is sinds dit jaar een beladen term. Daarom heeft directeur Jan Keyzer van Crown Yachts in Leiderdorp besloten de gebruikte model-naam Corona te vervangen door Crown Cruiser. Hij grijpt daarmee terug op een oorspronkelijke typeaanduiding. Dit jaar is het namelijk precies 50 jaar geleden, dat de werf de Crown Cruiser serie lanceerde, die grote populariteit genoot in de jaren ’70, ’80 en ’90. Ondertussen is het orderboek goed gevuld. Eerder leverde de werf de Crown Keyzer C120 op. Het schip meet 12,50 x 4,00 x 1,00 meter, met een kruiphoogte van 2,30 meter. De motor is een Yanmar 110 pk. Andere orders betreffen twee motorjachten Crown Keyzer C107, van 11,00 x 3,55 x 0,95 meter. Ze worden uitgerust met Yanmar diesels van respectievelijk 80 en 110 pk. Verder heeft de werf opdrachten voor twee Crown Cruisers van 10 en 11 meter, die eveneens een Yanmar krijgen van 80 pk. Tevens staat er een Crown Keyzer 45 Steilsteven in de planning, met de afmetingen 13,70 x 4,35 x 1,10, en een kruiphoogte van 2,75 m. In de machinekamer zal een Yanmar van 195 pk worden geplaatst. www.crownyacht.nl TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte over alles: 20,05 m. Lengte waterlijn: 18,28 m. Breedte: 5,65 m. Diepgang: 1,70 m. Kruiphoogte: 5,25 m. Waterverplaatsing: 68 ton Motorisering: 2 x John Deere 235 pk JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2020 47

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication