15

VAN DE NIEUWE SENTIJN 46 ZIJN AL 3D-TEKENINGEN GEMAAKT. 60 jaar EEN VROEG ZEILPLAN VAN DE ‘KAMPEERZEILBOOT’; HIER MET GAFFELTUIG. seerd stalen kielframe dat ook de mast draagt. Omdat er vraag naar is, werkt Ocean People nu aan een grotere Sentijn-variant van 46 voet. Het is ontwerpnummer 520 van Koopmans. Het is een eigentijds ruim schip voor lange zeilreizen en dito verblijf aan boord. Het is voorzien van twee stuurwielen, waardoor er een gemakkelijke doorloop naar achteren ontstaat. Op de spiegel kan desgewenst een windvaanstuurinrichting worden gemonteerd. De vooropbouw zit vast aan de hoofdopbouw en binnen is er een stahoogte van 2,10 m en een in de doorloop naar voren 1,92 m. Het schip wordt gebouwd in vinylester, al zal het ook mogelijk zijn dit ontwerp in aluminium te bouwen. Er zijn al 3D-tekeningen en Koopmans heeft twee indelingen gemaakt die passen bij het dekplan. De belangrijkste maten: lengte over alles 13,95 m., lengte waterlijn 12,95 m., breedte 4,65 m. en diepgang 2,25 m. ‘KAMPEERZEILBOOT’ Ontwerpnummer 519 is een bijzonder project. Het komt voort uit van die ‘bomen over boten’-sessies in de jachthaven. De opdrachtgever zeilt zelf in een Jager-ontwerp, die bij KM Yachtbuilders is gebouwd. Hij wil nog een eigen boot bouwen, maar dan in compact formaat. De werktitel is ‘kampeerzeilboot’. Een handzame boot van 6 meter lengte om lekker mee te zeilen en rond te toeren op binnenwater, maar ook op het wad, zelfs met opgeklapt zwaard en roer. Koopmans: “Je kunt er op blijven slapen, daarvoor wordt het voordek klapbaar. De kuip is ruim met banken tegen de romp, zodat je eventueel ook op de kuipvloer kunt slapen.” Hij vervolgt: “Alles wat onderwater zit en beschadigd kan raken, wordt van aluminium: romp, zwaardkast en roer. Boven de waterlijn wordt de romp van overnaads hout. Bovenaan het aluminium zit een langsspant, waarop een lat wordt gelijmd. Vanaf daar kun je verder opbouwen. Het toepassen van hout levert niet alleen een strakke romp op, maar het is ook door de doe-het-zelver te bouwen. Want het is bedoeling dat het ontwerp ook als zelfbouwpakket wordt aangeboden. Het snijpakket is klaar, dus de bouw zou kunnen beginnen. Echt een Hollands product, ik heb er schik in.” De belangrijkste maten: lengte 6,54 m., lengte waterlijn 5,91 m., breedte 2,20 m., diepgang 0,43/1,40 m. DICK KOOPMANS JR.: “DE KAMPEERZEILBOOT IS EEN ECHT EEN HOLLANDS PRODUCT, IK HEB ER SCHIK IN.” www.dickkoopmans.n Dick Koopmans sr (1934), gedreven wedstrijdzeiler, begon in 1961 een eigen ontwerpbureau. D. Koopmans Jachtontwerpers bestaat dus precies 60 jaar. Aanvankelijk tekende senior vooral motorjachten, maar al snel kregen zeiljachten de overhand. Tot 1986 ontwierp hij alleen. Nadat zoon Dick (1962) zijn HTS Scheepsbouwdiploma behaalde, begonnen zij samen V.O.F. D. Koopmans Jachtontwerpers. In 2000 heeft Dick Koopmans jr. het ontwerpbureau officieel overgenomen. Koopmans senior werd ook bekend door de verre reizen die hij samen met zijn vrouw Elly maakte op de Jantine IV en Jantine V, waarover in De Waterkampioen artikelen verschenen. Even rechtzetten … Hoe één letter een verschil kan maken … In Jachtbouw Nederland 2-2021 staat: ‘Onmiskenbaar een ontwerp van Koopmans sr.’ bij een foto van een Hutting 50 op pagina 12. Dat klopt niet: het is een ontwerp van Dick Koopmans junior. In de Jachtbouw Nederland Inside Special staat op pagina 18 dezelfde fout. Waarvan akte, met excuses. Wat onverminderd blijft kloppen: een schitterend schip! JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2021 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication