20

OLYMPIA-JOL Jachtwerf Heeg heeft de mallen en rechten van de Olympia-jol overgenomen van Mik Polyester Botenbouw in Nieuwe-Pekela, die de 5 meter lange eenmansboot ruim 35 jaar heeft gebouwd. Het ontwerp stamt uit de jaren dertig; Daan Kagchelland won in 1936 de gouden Olympische medaille in de O-jol. Anno 2021 is het nog steeds een levendige klasse voor liefhebbers. “Het past mooi bij onze manier van bouwen”, zegt Wijma, “de productie kunnen wij erbij hebben. Ik verwacht de komende twee jaar een tiental boten te kunnen bouwen.” ‘We zijn straks helemaal klaar voor de toekomst’ POINTER 30 De Pointer 30 is een heel ander verhaal; dat gloednieuwe ontwerp van Peter Bosgraaf komt voort uit klantwensen. Wijma: “Wij bedienen een nichemarkt met kleine boten. Wij willen niet groter dan 10 meter, ook met het oog op onze productiecapaciteit. Maar we gaan nog wel één stap luxer en groter met de Pointer 30. Daarmee blijven we in het loungesegment; het is een comfortabele daysailer waarop je kunt slapen. De binnenruimte krijgt een upgrading, meer ingericht voor vier personen, met afgescheiden slaapplaatsen en een apart toilet. De boot weegt zelf 1.500 kilo en krijgt een bulbkiel van 700 kilo; dat zeilt straks als een dolle. We hebben al klanten voor deze 30, die we volgend jaar gaan bouwen.” DE SPLASH IS EEN INTERNATIONALE JEUGDKLASSE. Foto JW Heeg NIEUWE PRODUCTIEHAL Over bouwen gesproken, Jachtwerf Heeg gaat een nieuwe productiehal bouwen voor de polyester verwerking. De huidige hal zit inmiddels aan z’n grens, ook al omdat Jachtwerf Heeg de mallen van de Winner 8 en 9 in huis heeft en waarvan de casco’s geleverd worden aan de huidige Duitse eigenaar van Winner, Nordic Yachting. Dit voorjaar zijn drie Winners 9 gebouwd in Heeg, die in Neustadt an der Ostsee worden afgebouwd. “Door de nieuwe productiehal van circa 700 vierkante meter wordt de polyesterafdeling twee keer zo groot met genoeg ruimte voor alle mallen. We lamineren alles hier in eigen huis, niks in het buitenland. Alle boten die wij bouwen, worden met de hand opgezet. Een traditionele methode, maar door het vakmanschap van onze mensen levert het een hoge kwaliteit op. Al onze boten varen nog; mensen die 25 jaar geleden een Randmeer hebben gekocht voor 20.000 gulden, merken dat vandaag de dag hun schip nog altijd zo’n 10.000 euro waard kan zijn. Wat wij terugzien in coronatijd is waardering voor onze staat van dienst en onze aanpak ‘doen wat je belooft’. Men kiest graag voor kwaliteit, daarom komen mensen hier terecht. Ik ben blij dat onze kwaliteit gewaardeerd wordt. Ik roep al tien jaar dat de goedkope vliegtickets voor ons watersportondernemers in feite oneerlijke concurrentie zijn. Door de coronabeperkingen zijn de mensen zich er weer bewust van geworden dat een eigen boot wel zo fijn is.” VOORRAAD In de huidige productiehal is een grote voorraad ondergebracht. Wijma: “Alle EEN POINTER 25 IN AFBOUW; JACHTWERF HEEG DOET ALLE BOUW IN EIGEN HUIS. Foto Laurens van Zijp 20 JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2021 VITAAL KAPITAALGOED: DE MAL VAN DE POINTER 25. Foto Foto Laurens van Zijp

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication