27

VAKWERK AAN DE NAAIMACHINE, ALLES WORDT OP MAAT GEMAAKT. DE MAL WORDT OP HET SCHUIM GELEGD EN STRAKS OP MAAT UITGESNEDEN. Vaste opdrachtgevers uit de jachtbouw vormen zo’n vijftig tot zestig procent van de omzet, de rest is interieurbouw, industrie, horeca en de particuliere markt. Marcel Botman (61): “Jachtbouwers en andere bedrijven kunnen we heel goed inplannen, zodat ons werk op het juiste moment klaar is, vlak voordat het project wordt opgeleverd. Particulieren die hun jacht opnieuw willen laten stofferen denken soms dat hun bestelling binnen een paar weken klaar kan zijn, maar dat duurt toch echt gemiddeld een paar maanden. We kunnen wel de kussens alvast snijden en ze passen aan boord, de meubelstof is dan reeds uitgekozen en besteld. De klant kan dan gewoon doorvaren en wij geven een seintje als de kussens klaar zijn. Bij het aan boord brengen nemen we de oude kussens mee om te recyclen. Regelmatig zijn we toch redelijk snel met leveren aan de particulier.” “De werkplaatsen zijn het verlengde van onze showroom. We vinden het leuk dat klanten hier komen. Ze kunnen dan zien dat aan het product dat ze kopen heel veel handwerk zit en dat het met passie en aandacht wordt gemaakt. We adviseren weleens om het net iets anders te maken, waardoor het nog veel mooier en comfortabeler wordt. Voor ons team is de belangstelling ook leuk, ze hebben eer van hun werk en ze worden er zelf ook enthousiast van.” ‘MET NUL BEGONNEN’ Marcel Botman (61), geboren en getogen in Wervershoof, begon op zijn achttiende bij Jachtwerf Jongert in Medemblik als magazijn medewerker. “Ik werkte me op tot chef magazijn, hoofd inkoop en werd weer later hoofd van het bedrijfsbureau. Dertien jaar heb ik er met plezier gewerkt, maar toen vertrok ik, omdat ik het tijd vond om voor mezelf te beginnen. Maar het was een mooie tijd, ik heb er geleerd hoe het wèl en hoe het niét moest. De lat lag altijd erg hoog bij Jachtwerf Jongert en dat perfectionisme heb ik meegenomen naar Neptune.” Botman begon een groothandel voor woninginterieur en de meubelindustrie, met als specialiteit comfortschuim. “In Noord-Holland was er niemand die dat deed. Behalve comfortschuim verkocht ik er ook de fournituren bij, zaken als knopen en ritssluitingen, koord en klittenband. Ik ben eigenlijk met nul begonnen. Mijn boekhouder zei na een tijdje zelfs dat ik beter kon stoppen omdat de verdiensten zijns inziens te laag waren. Maar ik heb toch doorgezet, aanvankelijk door alleen schuim te snijden voor de meubelindustrie en de herstoffeerders.” Vroeger had ieder dorpje wel een meubelstoffeerder, Botman zag al vroeg in dat het een uitstervend beroep was, steeds meer stoffeerders raakten op leeftijd en stopten en er was over het algemeen geen opvolger. Doordat hij bij Jongert af en toe meeging met proefvaarten en watersportbeurzen bezocht, wist Botman dat in de luxe jachtbouw de kwaliteit van kussens en matrassen veel te wensen overliet. “Ik was ervan overtuigd dat ik moest kunnen overleven door toegevoegde waarde te leveren: niet een stuk schuim leveren, maar een complete matras van uitstekende kwaliteit. In België mocht ik een paar dagen bij een matrassenfabrikant de kunst afkijken. Ontzettend aardig dat we daar welkom waren! Na een inventarisatie wat er nodig was aan machines en mensen ben ik aan de slag gegaan.” BEKENDHEID GROEIDE In het begin stootte Botman ‘best wel een aantal keren’ zijn neus, want matrassen voor een jacht hebben schuine kanten en allerlei verschillende vormen, lastig om te snijden en nog moeilijker om te confecIN HET AIRCONDITIONED ATELIER VAN NEPTUNE ZIJN DE TAFELS VAN DE STOFFEERDERS IN HOOGTE VERSTELBAAR VOOR EEN GEZONDE WERKHOUDING. JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2021 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication