39

TECHNISCHE SPECIFICATIES TENDERSLOEP 520 Lengte: Breedte: Diepgang: Kruiphoogte: Gewicht casco: Personen: Motorisering: CE-certificering: 5,20 m. 1,93 m. 0,30 m. 1,10 m. 600 kg. Rompmateriaal: aluminium 5 mm. Rompvorm: knikspant. 8 buitenboord tot 20 pk. C. ROBUUST, ONDERHOUDSVRIJ, STABIEL, KOERSVAST; KENMERKEN VAN DE SCHLIEKER TENDERSLOEP 520. houden. Het eerste exemplaar van de 520 hebben we voor onszelf als demoboot gebouwd. Want voor we aan verkoop begonnen, wilden we wel zeker weten dat het een goed schip is.” Verder kon zo het benodigde aantal bouwuren goed worden bepaald. SOLIDE CONSTRUCTIE tie. Daar wilden wij op inspelen door een tender in de markt zetten. Ook met het oog op de continuïteit van het werk op onze werf.” Nu had Hans Slieker zelf watersportervaring opgedaan met het varen in een speedboot, zij het niet allemaal positief. Hij moest die boot steevast leeghozen voor hij kon gaan varen. En op lage snelheid varend ging het vaartuig ‘dweilen’. Vandaar dat hij voor het nieuwe tender-ontwerp een aantal kritische uitgangspunten opstelde: zelflozend, onderhoudsvrij, robuust, stabiel en koersvast. En o ja, met voldoende ruimte in de kuip voor acht man. Als scheepsbouwkundige doet Slieker jr al het reken- en tekenwerk voor de werf en dus ontwierp hij ook de nieuwe tender. Die kreeg een lengte van 5,20 meter, met een uitgekiend knikspant onderwaterschip dat zorgt voor koersvastheid. Hij bereidde tevens de snijpakketten voor. Hans: “Mijn vader bouwt al z’n leven lang boten, dus samen overleggen we steeds hoe je de bouw simpel en optimaal kunt De scheepvaartervaring van de werf is terug te vinden in de solide constructie: de romp is gemaakt van 5 mm dik, zeewaterbestendig aluminium, met spanten om de meter en dwarsspanten. In de kuip zijn rondom ook platen tegen de romp aangebracht, wat niet alleen de stevigheid ten goede komt maar tevens een verzorgde uitstraling geeft. De 520 heeft een buitenboordmotor in een overkapte bun. Een bewuste keuze: eenvoud (geen schroefas- en roerconstructie), makkelijk in onderhoud en meer ruimte in de zelflozende kuip. De spiegel is open. Voor de motorbun is een zitbank/ bakskist, met een centraal opgestelde stuurstand. Voor in de kuip is een royale U-bank. Ook mooi: een door René Slieker gemaakte zwemtrap die niet vervormt. Een scheeps element vormen de boldertjes die op de romp zijn gelast. Ook hier geldt: degelijk en stevig. In de motorkap zijn de letters SZ (Schlieker en Zonen) uitgefreesd en voorzien van een rooster om meer lucht toe te laten tot de motor. Overigens kan de 520 ook worden voorzien van een elektrische buitenboordmotor van Arka, in combinatie met een lithium-ion accu. In de basisversie is de 520 eenvoudig en functioneel uitgevoerd, met bijbehorende aantrekkelijke instapprijs van rond de 20.000 euro. Maar hij kan worden ‘aangekleed’. Bijvoorbeeld met een kuipvloer van Permateek in plaats van traanplaat, een buiskap, bimini of een klaptafel aan de stuurstand. JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2021 39

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication