44

OP VERZOEK VAN DE ITALIAANSE KOPER IS EEN PASSERELLE IN HET ACHTERSCHIP GEMAAKT, WAAR EEN MEDEWERKER VAN ZEELANDER DE LAATSTE HAND AAN LEGT. RECHTS: DE ARTIST’S IMPRESSION TOONT HOE DAT ERUIT KOMT TE ZIEN. FOTO RENS GROENENDIJK ‘RIVA-VERTREKKERS’ In Italië, het land van de stijlvolle Riva’s, kon deze Italiaanse ondernemer toch niet het motorjacht van zijn dromen vinden en kwam uiteindelijk in Groot-Ammers terecht. Versluis is er trots op: “Het is toch wel bijzonder dat je als Nederlandse jachtbouwer zo’n schip aan een Italiaan kan verkopen, voorzien van alle denkbare opties. Onder onze klanten is al een aantal ‘Riva-vertrekkers’, mensen met smaak die een groter model zochten, maar bij Riva niets van hun gading konden vinden. Deze klant heeft zich te pletter gezocht naar alternatieven en kwam via onze website bij ons terecht, op voorspraak van een vriend, omdat wij aan al zijn eisen konden voldoen.” De Italiaanse klant kwam in september 2020 met zijn privéjet naar Rotterdam, waar Versluis hem ophaalde. “Hij was na het bezoek aan onze werf zwaar onder de indruk, maar had zich goed voorbereid. Op zijn iPad stonden drie pagina’s met heel goede vragen, die ik eerst moest beantwoorden. Binnen een paar dagen was de order getekend. We zijn als werf blij met zo’n kritische klant, daar kunnen wij ook nog wat van leren.” Een snelle levering was mogelijk doordat Zeelander altijd een casco van elk van de drie modellen op voorraad houdt. SNELLE ACCELERATIE De ‘Italiaanse’ Z72 heeft drie 1.000 pk IPS-Volvo Penta’s, goed voor een topsnelheid van 42 knopen. De acceleratie is indrukwekkend: in 22 seconden wordt een snelheid van 40 knopen bereikt, bij een geluidsniveau van maximaal 72 dB. Dat is laag door de aandacht die is besteed 44 JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2021 aan trillingvrije inbouw van de motoren en geluidsisolatie. Een Seakeeper 18 gyroscopische stabilisator, in combinatie met Interceptor Trim Tabs van Humphree (onderdeel van Volvo Penta), zorgt ervoor dat het jacht stabiel door de golven snijdt. Een Williams Sportjet 345 tender wordt in de garage dwarsscheeps opgeborgen en kan via een rollenbaan te water worden gelaten. In de garage is ook plaats voor een Seabob onderwater scooter en andere ‘water toys’. PRIVACYGLAS De achter- en zijramen op het hoofddek hebben privacyglas, dat met een simpele druk op de knop getint kan worden. Het jacht heeft drie hutten op het benedendek, een ruime salon op het hoofddek met grote ramen en een panoramisch uitzicht. De achterruit van de salon is elektrisch neerlaatbar, zodat de gasten die buiten op de vier aangrenzende barkrukken zitten direct contact hebben met de mensen in het stuurhuis. De vijfde Z72 heeft een op maat gemaakte achterinrichting met een u-vormige zithoek. Een hydraulische passerelle in de achtersteven maakt het mogelijk om in het gebied waar de Italiaanse klant woont gewoon is, met het achterschip naar de kade af te meren. Extra feature is een duikplank op de boeg. Het dek is van Permateek. Het model heet Z72 omdat de lengte met een uitgeklapt hydraulisch zwemplatform van tien vierkante meter toeneemt van 66 naar 72 voet. ONDERSCHEIDEND ONTWERP De buitenstaander zal Zeelander zien als een concurrent van Wajer. Versluis: “Dat HET GROTE WEBASTO ZONNEDAK EN DE PANORAMARAMEN GEVEN IN HET STUURHUIS EEN RUIMTELIJK GEVOEL. DE ACHTERLEUNINGEN VAN DE STOELEN BIJ DE DRIE SCHERMEN VAN DE GARMIN GLASS BRIDGE KUNNEN OMGEKLAPT WORDEN, ZODAT JE ER ANDERSOM OP KUNT ZITTEN, AAN TAFEL. FOTO ZEELANDER/JEFF BROWN

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication