47

Nantucket Island, en dat levert een reeks aanvragen op uit de VS. Het is een niche markt, maar er is een goede plaats voor ons. De komende achttien maanden zitten we nokvol.” PRODUCTIE UITBREIDEN Sinds 2016 is Zeelander in Groot-Ammers gevestigd, waar de werf volledig eigenaar is van het hele hallencomplex. “Een deel wordt nog aan derden verhuurd, maar we willen het in de toekomst graag zelf helemaal gaan benutten om de productie te kunnen uitbreiden. We bouwen nu zeven Zeelanders per jaar, dat moet omhoog.” In het plaatsje Holland, Michigan, in de Verenigde Staten heeft Zeelander bij S2 Yachts tussen 2010 en 2015 een dertigtal 44’s laten bouwen. De Z55 werd vervolgens in Nederland gebouwd, en de andere modellen volgden. Inmiddels heeft de Z55 model heeft een upgrade gehad, met grote ramen in het stuurhuis, zodat het model meer op de Z72 lijkt. Ook de nieuwe Z5 heeft een soortgelijke raampartij. Een groter model Zeelander zit in de pen, aldus Versluis. “Maar concreet is dat nog niet. We blijven in ieder geval in polyester bouwen, dat heeft met de vorm te maken, alle lijnen van een Zeelander zijn gebogen, ook in het interieur.” www.zeelander.com DE BUITENRUIMTE VAN DE Z72 IS RUIM OPGEZET. HET RAAM TUSSEN DE BAR EN HET STUURHUIS KAN ELEKTRISCH NEERGELATEN WORDEN. FOTO ZEELANDER/JEFF BROWN DE MASTER BEDROOM VAN EEN Z72. FOTO ZEELANDER/JEFF BROWN Trouw aan Volvo Penta IPS Zeelander Yachts was in 2006 een van de eerste jachtbouwers die het Volvo Penta IPS-systeem toepaste. “We hebben een heel goede relatie opgebouwd met Volvo Penta, maar zijn van het begin af aan wel superkritisch geweest”, aldus Versluis. “Op eigen initiatief bouwden we bij de Z44 het onderwater-uitlaatsysteem om, zodat bij een toerental onder de duizend toeren een uitlaat boven water werd gebruikt. Op die manier krijg je geen hinderlijke luchtbellen onder de boot. Aanvankelijk mocht dat niet van Volvo Penta, dan zou de garantie vervallen. Maar ze hebben toch naar ons geluisterd en een automatisch systeem daarvoor ontwikkeld. De joystick was in het begin slecht te kalibreren, maar ook dat probleem werd verholpen.” Hoe groter de boot, des te mooier het IPS-systeem werkt, aldus Versluis. “vooral de dynamic positioning, die is super”. Leveringsproblemen met Volvo Penta als gevolg van de tekorten aan computerchips heeft Versluis tot dusverre niet ondervonden. “Als je tijdig bestelt is er niets aan de hand. Een bouwtechnisch voordeel van het IPS-systeem is dat je de motoren in het allerlaatste stadium kunt inbouwen. Je moet alleen zorgen dat de kabelboom er al ligt.” Dat Volvo Penta standaard drie Garmin schermen levert bij het IPS-systeem, Glass Bridge geheten, is volgens Versluis voor klanten heel praktisch. “De Garmin schermen vallen onder de garantie van EEN VOLVO PENTA D13-IPS 1350, DIE 1.000 PK LEVERT, DE ZWAARSTE IN HET LEVERINGSPROGRAMMA. Volvo Penta. Bij onverhoopte problemen is er één aanspreekpunt. In Amerika worden lange afstanden met Zeelanders afgelegd en de eigenaars hoeven maar op de Volvo Penta-app te kijken welk servicepunt er het dichtste bij is.” Nog een praktisch voordeel van het IPS-systeem is dat de eigenaar het jacht zonder bemanning kan varen, al is er bij de Z72 een accommodatie voor een bemanningslid mogelijk. JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2021 47

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication