51

EEN IMPRESSIE VAN DE INTERIEUR-STYLING MET STOFFEN PANELEN. TECHNISCHE SPECIFICATIES CONTEST 50CS Lengte over all: Lengte: (met boegspriet) Maximum breedte: Diepgang: Masthoogte: Grootzeil: werken is. In het voorschip is de gastenhut met vrijstaand bed. Beide hutten hebben een ruime badkamer met aparte douche. En er is nog een hut met twee vaste kooien.” Slim detail: via dekluiken onder de stuurbanken in de kuip valt licht in de achterhut. MOODBOARDS De aankleding is zorgvuldig samengesteld, aan de hand van moodboards. Daarvoor werkt de werf samen met de interieurontwerpers van Wetzels Brown Partners. Naast teak of eiken behoren met stof beklede panelen tot de mogelijkheden. Comfort, design en luxueuze sfeer waren uitgangspunten. Conijn: “We kennen onze klanten goed en weten waaraan we moeten voldoen. We weten de juiste toets te vinden: neutraal in de basis, met accenten en accessoires die voor de aankleding zorgen.” NIEUWE MALLEN “We hebben de nieuwe mallen laten maken bij Nedcam”, licht Contest-directeur Arjen Conijn toe. “We bouwen al onze schepen in eigen huis, hier in Medemblik, met de vacuüm-injectie methode, door Lloyd’s goedgekeurd. In het casco wordt ook carbon verwerkt, voor meer sterkte en stijfheid. Het scheelt bovendien gewicht. Aangezien de performance belangrijk is ONDERWATERSCHIP Het onderwaterschip van de nieuwe Contest 50CS is ook geoptimaliseerd. Conijn: “De rompen zijn iets vlakker geworden en wat breder in het achterschip. Het geeft minder weerstand en een betere lichtweerperformance. Overigens niet extreem vlak en breed, die kant gaan we níet op; een Contest moet onder alle weersomstandigheden en zeegang veilig, comfortabel en sportief varen. We zijn samen met Judel/ Vrolijk, meesters in onderwaterschepen, op zoek gegaan naar de ideale mix van comfort en performance.” De 50CS heeft een kiel met ‘verdikte’ onderkant, net geen bulb, en een enkel balansroer. Dubbele roeren zijn volgens Conijn niet functioneel op een schip als de 50CS. “Alleen als je met een roerblad uit het water vaart, heb je er voordeel van. Manoeuvreren met dubbele roeren is niet goed te doen. Een enkel roer manoeuvreert veel beter en het zit achter de kiel, dus beter beschermd.” bij deze blue water cruising jachten is gewichtsbesparing wel degelijk een issue. Onze composietafdeling heeft ongelooflijk veel expertise en kan moeiteloos invullen waar je gewicht kan besparen. Zo zijn wij constant bezig het product te innoveren. Het gaat om evolutie; niet zozeer om een revolutie.” Genua 106%: Dieseltank: Watertank: Motor: CE-categorie: 15,46 m. 16,36 m. 4,90 m. 2,35m. 24,60 m. 73m2 . . 60m2 700 l. 700 l. Yanmar 110 pk A. HET ZEILPLAN VAN DE 50CS. Niet alleen de kleur komt overeen, ook het materiaal en zelfs het kenmerkende stiksel van de bekleding in diamantvorm is op de Contest 59CS terug te vinden. De afwerking van het interieur is uitgevoerd door vaklieden van Bentley Design Service. De donkerblauwe rompkleur past bovendien goed bij de kleur van de auto. JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2021 51

52 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication