55

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Van der Valk bouwt expeditiejacht Van der Valk Shipyard in Waalwijk heeft een order geboekt voor de bouw van een bijna 24 meter lang expeditiejacht, dat project Capella is genoemd. Het is een custom built jacht met bulbsteven voor ervaren eigenaars. Guido de Groot ontwierp het exterieur en interieur. Ginton Naval Architects en Diana Yacht Design maakten het scheepsbouwkundig ontwerp. De rondspant romp is van staal en de opbouw van aluminium. Twee MAN-motoren van 600 pk elk leveren de voortstuwing, voorzien van RCD2-goedkeuring. De topsnelheid bedraagt 13,5 knopen/kruissnelheid 12,8 knopen. Aan boord is plaats voor acht gasten in vier hutten en accommodatie voor twee bemanningsleden. De oplevering is voorzien in het voorjaar van 2023. De thuishaven zal op de Balearen zijn. www.vandervalkshipyard.com VANDERVALK EXPLORER TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 23,56 m. Breedte: 6,3 m. Diepgang: 1,70 m. Motoren: 2x MAN D2676LE471 (elk 600 pk) Elektrische AdmiralsTender 28 Op de Boat Show Hollandse Plassen werd begin juli de eerste elektrisch aangedreven AdmiralsTender 28 getoond. “We kregen steeds meer vragen van klanten of er ook een elektrische AdmiralsTender leverbaar was”, aldus Foppe Jan Smit, “daarom hebben we deze versie samen met De Stille Boot ontwikkeld. Als alternatief voor een kleine diesel; voor watersporters die stil en schoon willen varen. Er zijn een ander roer en een aan gepaste schroef geplaatst en ook de schroefasinstallatie is optimaal uitgelijnd en daardoor stil.” Onder de motorkap staat een WaterWorld elektromotor van 15 kW, waarmee deze AdmiralsTender met 16 km/u boven de rompsnelheid uitkomt, een stap sneller dan je zou verwachten. Drie Torqeedo lithium accu’s van 5 kW elk, dus in totaal 15 kW, zijn goed voor een volle dag varen. Met de snellader zijn de accu’s in een paar uur te laden. De AdmiralsTender, een ontwerp van bureau Van de Stadt, is al geruime tijd op de markt. Het begon met de C28, en inmiddels zijn daar de S28 en X28 bijgekomen. Allemaal met dezelfde vorm en lengte, maar met een verschillende layout. Ontwerper Peter Bosgraaf heeft later de kuip aangepast. Ondertussen wordt er ook gewerkt aan een grotere tender met een lengte van 38 voet, die binnenkort wordt gepresenteerd. www.admiralstender.com Damarin 732 tender met achterkajuit Damarin Jachtbouw in Gouda meldt de oplevering van een nieuw ontwikkelde Damarin 732 AK. Dit model heeft een achterkajuit twee slaapplaatsen, een unieke voorziening in een open tender van deze lengte. Bijzonder is tevens dat die achterkajuit van buitenaf niet te zien is; alleen twee getinte rompramen duiden daar op. Verder heeft de werf een Damarin 732 tender met hybride aandrijving en DB systeem geleverd. DB staat voor Damarin ballastsysteem. Dat maakt het mogelijk om de kruiphoogte tijdelijk terug te brengen van 1,25 naar 1,12 meter, wat natuurlijk ideaal is om onder lage bruggen door te varen. Het is nu voor het eerst toegepast in de 732. De tender is voorzien van Vetus 52 pk turbodiesel, met de nieuwe Elsail 4,8 Kw, 48 V borstelloze elektromotor en 14,5 Kw Acesenergy lithium accu’s. Het dek is uitgevoerd in carbon Flexiteek, wat voor een onderscheidende uitstraling zorgt. Het orderboek van de werf bevat onder andere nog een Damarin 732, twee Damarin 642’s en twee Damarin 13’s. Voor 2022 staan opdrachten voor twee exemplaren van de 582, een 642 en een 732. Sinds 1995 is de Damarin-werf gevestigd aan de Goejanverwelledijk in Gouda, langs de gekanaliseerde Hollandse IJssel. www.damarin.nl JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2021 55 Kruissnelheid: Topsnelheid: Brandstoftank: Watertank: CE-klasse: 12,8 knopen 13,5 knopen 11.700 l. 2.700 l A

56 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication