57

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Door Øino ontworpen Amels 60 is een hit De samenwerking tussen jachtontwerper Espen Øino en Damen Yachting werpt steeds meer vruchten af. Zijn ontwerp van de Amels 60 in de serie Limited Editions, dat in 2019 werd geïntroduceerd, leidde toen al direct binnen een paar maanden tot twee orders. Damen Yachting verkocht nu een vierde jacht in de serie, dat in de herfst van 2023 zal worden opgeleverd. De eigenaar van de vierde Amels 60 wordt vertegenwoordigd door Denison Yachting. De klant een aantal persoonlijke wensen laten realiseren en kan toch in nog geen twee jaar varen. Casco arriveert Ondertussen arriveerde het casco van de tweede Amels 60 in Vlissingen, dat daar afgebouwd zal worden. Ook dit casco is gebouwd door Damen Shipyards Gdynia in Polen. Deze klant wordt vertegenwoordigd door Moran Yacht & Ship, dat toezicht houdt op de bouw en intensief betrokken is bij het aanpassen van het jacht aan de persoonlijke smaak van de klant, zoals een zelf gekozen interieurontwerper en een aantal wijzigingen aan het exterieur. Features Een paar features van het 60 meter jacht: een groot zonnedek, balkons voor de owners suite, grote trapeziumvormige ramen voor het main deck en een 9 meter tender op het voordek. Met de door Amels ontwikkelde hybride voortstuwing kan het schip met een snelheid van 7 knopen elektrisch varen. Damen Shipyards en Amels ontwikkelden de geheel nieuwe rompvorm in eigen huis. TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte o.a.: 60,00 m. Breedte o.a.: 10,40 m. Diepgang: 3,35 m. Inhoud: 830 GT Topsnelheid: 15,5 knopen Actieradius: 4.500 mijl (bij 13 knopen eco-cruising) De Amels 60 is de tweede samenwerking van Amels met Øino, die voor de werf reeds een 78 meter full custom jacht ontwierp dat momenteel in aanbouw is, met een voorziene oplevering dit jaar. Menken Maritiem ontwikkelt Henley 28 E-Launch Menken Maritiem ontwikkelt de Henley 28 E-Launch, een eigentijdse open boot, geïnspireerd op klassieke Engelse narrowboats, maar wel 2,44 meter breed. Het is een steilsteventje met elegant geveegde kont. Verantwoordelijk voor die stijlvolle lijnen is ontwerper Martin de Jager, die ook de andere motorboten uit de lijn van Menken Maritiem heeft getekend. De werf rust de Henley rijk uit: met teak, luxe stoffering, koelkast én toilet in het vooronder. De voortstuwing is elektrisch en daar zijn het onderwaterschip en de gewichtsberekeningen op afgestemd. Er hebben zich al drie geïnteresseerden gemeld en de eerste jachten worden voor de zomer 2022 op het water verwacht. De voorlopige hoofdafmetingen van de Henley 28 zijn: lengte over alles 8,56 m., breedte 2,44 m., diepgang 0,75 m. en kruiphoogte 1,23 m. Flyer 33 Inmiddels bouwt Menken Maritiem ook vier exemplaren van de Flyer 33, een door Gerard Dijkstra ontworpen daysailer. Eén boot werd volledig digitaal verkocht door Bernard: “Nadat een Duitse klant zich had gemeld en meer informatie wilde, heb ik een Zoom-meeting vanuit het jacht belegd en hem via de computer de boot laten zien. Na een tweede sessie zei hij dat ik een koopcontract kon opstellen en in de derde Zoom-meeting is de koop beklonken!” De Flyer 33 is een initiatief van wedstrijdzeiler en consultant Rutger Mohr, die de eerste boot in 2013 liet bouwen bij Schaap Shipcare in Lelystad. Het project kwam echter stil te liggen na het onverwachte overlijden van Mohr. In 2019 nam Menken de Flyer 33 over van Mohrs weduwe. De Flyer 33 is het enige zeiljacht in het programma van Menken Maritiem, dat al bijna een kwart eeuw de boten in Sri Lanka laat bouwen. Menken: “Daar werken we onder ISO9001 en CE-keur, dus kwaliteit is gegarandeerd.” www.menkenmaritiem.nl DE FLYER 33 LAG BEGIN JULI OP DE BOAT SHOW HOLLANDSE PLASSEN. JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2021 57 Impressie van de Henley 28 E-Launch

58 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication