29

Waaronder De Volharding in Stavoren, die de Suncoast jachten bouwde, De Wolf in Heerenveen en Amels in Makkum. Nadat ik twee keer een faillissement had meegemaakt, besloot ik voor mijzelf te beginnen. Dat was in 1980, en toen was ik eigenlijk een van de eerste zzp’ers. Kort daarna kon ik deze accommodatie in Rijs kopen en had ik een eigen bouwplaats.” Veel landelijker kan je het niet treffen; Rijs ligt in de zuidwestelijke hoek van Friesland en Folmer Jachtbouw is gevestigd in een voormalige smederij. Vaarwater is er niet in de buurt; alle casco’s gaan per dieplader naar de klant. “In die begintijd werden er veel casco’s verkocht aan particulieren, die ze zelf afbouwden. Voor ons was afbouw niet rendabel, cascobouw wel; we bouwden die eerste jaren zeven, acht casco’s per jaar en voorzagen die van een motor en een hydraulisch systeem. Het waren veel ontwerpen van Van de Stadt en Dick Koopmans, en voor Breehorn bouwden we eveneens de nodige rompen.” Het betekende gaandeweg ook een specialisatie in aluminiumbouw en er kwam een grote loods bij, waarin twee 6 tons bovenloopkranen staan. Daar kunnen schepen tot 20 meter worden gebouwd, en met wat improvisatie ook nog wel langere. Het aantal werknemers groeide uit tot een tiental. Mooi, die groei, maar Folmer werd er niet DETAILS BESPREKEN KLASSIEK MATERIEEL WERKT NOG PERFECT. De afgelopen maanden was een aluminium motorjacht in aanbouw, waarvoor Cor D. Rover het ontwerp en Van Oossanen de naval architecture heeft verzorgd. “We bouwen het casco in opdracht van Workummer Jachtbouw. Het is een motorjacht van 19,7 meter, dat twee motoren krijgt. Een vrij complex schip, maar constructief zit het goed in elkaar”, aldus Folmer. Het snijpakket is aangeleverd door Snijtech in Joure. “Aluminium boven de 12 mm laten we watersnijden”, zegt Folmer, “dat is in meters weliswaar duurder, maar je hebt geen nawerk. De lasnaden zijn heel schoon. Onder de 12 mm wordt laser gesneden. Voor staal is plasma toereikend.” Andries Folmer raakt graag in een vroeg stadium betrokken bij een ontwerp en het liefst schuift hij bij een ontwerper aan om details van de bouwwijze te bespreken. “Hij moet die details weten, zodat hij er van meet af aan rekening mee kan houden in het ontwerp.” Als voorbeeld van dergelijke details noemt Folmer een hoeklas. “Kijk”, doceert hij, terwijl hij de vingertoppen haaks tegen elkaar aandrukt, “als je zo’n hoeklas hebt, dan moet je twee dikke lassen leggen en die daarna weer slijpen. Wanneer je nou zorgt voor een overstekend randje van 2 mm, dan kun je een veel nettere las van gelukkiger van; hij was te veel met aansturen bezig. “Het was mijn stiel niet”, zegt hij, “ik ben iemand die een overall draagt.” Inmiddels bestaat de Folmer-ploeg uit vijf man. 3 mm leggen. Dat scheelt tijd en lasdraad, en het resultaat oogt veel mooier. Maar: zo’n bouwwijze moet je wel vanaf het begin opnemen in de ontwerptekeningen.” VAN DE BERCKEMEYER 42, EEN ZEILJACHT MET LIFTKIEL, WORDT DIT JAAR NOG EEN EXEMPLAAR GEBOUWD. Foto Folmer JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2019 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication