48

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Door Laurens van Zijp DE ZEPHYR IN NIEUWE JAS WERD BEGIN JULI GEDOOPT. Foto Younique Yachts Zephyr: herboren klassieker VERRE VAN ORIGINEEL In de loop der jaren werd het schip verbouwd en het was dan ook verre van origineel toen het op de werf van Younique Yachts kwam. De romp was bekleed met epoxy. Terugbrengen naar de oorspronkelijke staat was niet het doel van de huidige eigenaar; hij wilde een bruikbaar schip met historische uitstraling. Daarvoor was hij bij Younique Yachts aan het juiste adres. Peter Melchers van Younique Yachts: “We gaan nooit rigoureus slopen, we bekijken eerst wat het is geweest, want het is zonde om andermans werk af te breken. De bouwers van weleer hebben over alle details nagedacht; dat doen wij ook, maar dan met nieuwe middelen.” Zijn compagnon Egbert Wattel zegt: “We zijn het beste in het bepalen van de styling als we het ook zelf maken. Je begint met een plan, een ontwerp en hoe verder je het uitwerkt, hoe meer je in details terecht komt. Wij doen alles in nauwe samenspraak met de eigenaar; we willen weten welk concept hij in gedachten heeft en dragen onze ontwerpideeën en styling aan. We ‘groeien’ als het ware met de klant in het project. Als er overeenstemming is, gaan we aan de slag.” HET SCHIP IS VOORZIEN VAN EEN MODERNE INRICHTING EN UITRUSTING. Foto Younique Yachts Younique Yachts in Makkum bedient een interessante nichemarkt: het transformeren van klassiekers tot eigentijdse schepen met behoud van het traditionele karakter. ‘Reborn legends’ noemt de werf dergelijke boten. Eerder werd een Swan een tweede leven gegund, en het jongste project werd begin juli gedoopt, het motorjacht Zephyr. Het is een De Voogt ontwerp uit 1938, dat bij scheepswerf De Vlijt in Aalsmeer – voorloper van het huidige Feadshipwerf Koninklijke De Vries Scheepsbouw – werd gebouwd als bouwnummer 373. Van oorsprong een snel, dubbelschroefs schip van 15 x 3,40 x 0,75 meter, met een waterverplaatsing van 8,3 ton, voorzien van twee Kermath V-8 motoren van elk 85 pk. De gewenste snelheid was 15 knopen. De houten romp werd diagonaal karveel gebouwd, met een binnenhuid van 8 mm eikenhout. De buitenhuid was boven water van 10 mm mahoniehout en onder de waterlijn van 10 mm teakhout. Voor het dek en de opbouw werd mahonie gebruikt. De spanten en schotten werden gemaakt van toentertijd modern materiaal, een aluminium legering. Het schip kreeg een hoge kajuit met grote ramen, met daarachter een open stuurstand in de kuip. (leeghalen, strippen en restauratie waar nodig); 3D laser-scannen, tekenwerk op basis van design-details. Interieurbouw vanuit CNC-freespakketten en in het werk te bepalen details. DRIE FASEN In het geval van de Zephyr werd het werk opgeknipt in drie fasen: terug naar het casco Joy Rider van Damen in Gorinchem te water Bij Damen Shipyards Gorinchem ging op 5 juli de Joy Rider te water. Het 46 meter lange superyacht support vessel wordt in Vlissingen verder afgebouwd, om van 25-28 september aanwezig te kunnen zijn op de Monaco Yacht Show. Het is het 15de schip van dit type dat Amels/Damen heeft gebouwd. Aan boord van de Joy Rider is plaats voor veel waterspeelgoed, dat met een 6,7 tons dekkraan in het water kan worden gezet. De verswatertanks kunnen 20.000 liter bevatten en die voor48 JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2019 raad kan snel worden aangevuld door een watermaker met een dagcapaciteit van 4.300 liter. De vuilwatertanks hebben een capaciteit van 15.000 liter. Zero speed stabilisatoren zorgen ervoor dat het schip op een ankerlocatie mooi stil blijft liggen. Verder is er een speciale opslag voor jerrycans met benzine. Er is accommodatie voor zes gasten en zeven bemanningsleden. www.yacht-support.nl TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 46 m. Breedte: 8,20 m. Diepgang: 2,40 m. Inhoud: 310 GT Topsnelheid: 16,5 knopen Actieradius: 5.000 mijl Dekkraan: 6,7 ton, bereik 7,4 m. Heli touch & go: 3.700 kg Op 6 juli werd de Zephyr gedoopt en overgedragen aan de eigenaar. Het schip oogt nog altijd fraai klassiek, maar is voorzien van een moderne inrichting en uitrusting. Voor de voorstuwing zijn twee Yanmar diesels van 185 pk geïnstalleerd. Melchers: “We kijken met heel veel plezier terug op dit project, waarmee we twee jaar bezig zijn geweest. De vrije hand die we kregen om alles tot in topstaat te maken is ongekend. Ieder detail hebben we volledig mogen uitwerken.” Inmiddels in Younique Yachts bezig met een nieuwbouw project, een 10 meter lange kanaalboot naar een ontwerp van André Hoek. Deze wordt in samenwerking met Freddie Bloemsma gebouwd. Younique Yachts heeft eerder dit jaar intrek genomen in de hal van Alucraft aan de Waardwei, dat op zijn beurt naar de Stranwei 32 verhuisde. www.younique-yachts.com

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication