14

GEBRUIKTE OPEN BOTEN ZIJN IN TREK. dan ook goed. Onze orderportefeuille is goed gevuld voor komend seizoen en voor bepaalde modellen hebben we al orders gepland staan voor 2022.” klanten op botenshows en eigen huisshows grotendeels zijn vervallen. De orderportefeuille droogt daardoor op en een omzetdip is te verwachten. Bij een rondgang van Jachtbouw Nederland langs Nederlandse jachtbouwers wordt dit negatieve beeld overigens niet bevestigd. VRAAG NAAR GEBRUIKT Veel Nederlanders besloten de vakantie in eigen land te vieren. Het zorgde voor een grote vraag naar gebruikte boten, maar wel nadat de handel eerst vrijwel stilviel. Daan Hamburger is jachtmakelaar en richt zich vooral op het segment zeiljachten in de prijsklasse tot pakweg een ton. Sinds 2019 werkt hij samen met eSailing, vanuit Monnickendam en Andijk. “Toen corona toesloeg werd het in maart en april erg stil. Alle buitenlandse bezichtigingen werden afgezegd. Begin mei verkocht ik weer een boot en daarna begon het goed te lopen, omdat veel Nederlanders besloten vakantie in eigen land te vieren en vrijheid op het water te zoeken. Zeiljachten tot € 100.000 bleken een gunstige categorie. Tot eind augustus was het ronduit druk. Ook klanten uit België en Duitsland keerden weer terug. Ik verwacht een omzetstijging van z’n 30 procent. Door de opleving raakt de voorraad stilaan op; het wordt moeilijker om goed onderhouden, recentere schepen in opdracht te krijgen.” NIEUWBOUW Ook nieuwbouwwerven profiteerden van de oplevende belangstelling voor de watersport. “Het afgelopen seizoen is voor ons goed ZEILJACHTEN TOT 100.000 EURO BLIJKEN EEN GUNSTIGE CATEGORIE. verlopen”, meldt Klaas Schiphof van Aquatec Industries desgevraagd, “als bouwer van de merken Antaris, Makma en Maril hebben we geprofiteerd van het feit dat door corona de watersport weer meer in trek was. Inderdaad hebben veel klanten – ook potentiële – hun vakantie dit jaar op het water doorgebracht in plaats van in het buitenland. Anderzijds zorgde het mooie zomerweer ook voor een positieve koopstemming bij onze klanten.” Schiphof vervolgt: “Toen de HISWA Amsterdam Boat Show in maart na anderhalve dag werd gesloten als gevolg van de coronamaatregelen was de stemming allesbehalve positief. Extra domper voor alle watersportondernemers was het feit dat de RAI-organisatie geen gehoor gaf aan het verzoek om een deel van het betaalde beursgeld terug te betalen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het sluiten van de droge HISWA uiteindelijk geen enkele invloed heeft gehad op de verkopen. Gelukkig weten de mensen ons prima te vinden via onze websites, Facebook en YouTube. De verwachting voor 2021 is INHAALSLAG Van Vossen in Giethoorn legt zich vooral toe op open boten in aluminium, en in toenemende mate elektrisch voortgedreven. Han van Vossen over het afgelopen ‘coronaseizoen’: “We hebben laat in het voorjaar een inhaalslag gemaakt, waardoor we nu nagenoeg dezelfde omzet hebben als afgelopen jaar. Wel hadden we een groei verwacht, maar die blijft vooralsnog uit; al kan dat in resterende maanden nog veranderen. Door het afgelasten van de beurzen moeten we onze doelgroep via multimedia bereiken; en misschien gaan we in de toekomst nog een huisshow houden. Wat precies de impact is door het wegvallen van beurzen weten we nog niet, maar we denken dat dit mee gaat vallen. Een verwachting voor volgend jaar is moeilijk te geven; er gebeurt veel op dit moment. Belangrijke factoren zijn dat men werk behoudt en dat het weer stabiel blijft, waardoor de vakantie en vrijetijdsbesteding in Nederland is.” ’BELANGSTELLING TOEGENOMEN’ “We hebben een spannend jaar achter de rug, maar zijn positief gestemd”, zegt Geert Wijma van Jachtwerf Heeg, bouwer van de Splash, G2, Randmeer en Pointer, “vanaf maart hebben we het steeds drukker gekregen, vooral met onderhoud om boten snel vaarklaar te maken. Onze bouw zat al vol en we konden door bou14 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2020

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication