22

HEESEN YACHTS CREATIEF IN COMMUNICATIE Journalisten aan het video-ontbijt Heesen Yachts had de gewoonte om tijdens de Monaco Yacht Show in september journalisten uit te nodigen voor een ontbijt en ze en passant te vertellen hoe de werf reilt en zeilt. Maar net als vele andere beurzen werd de boat show in Monaco afgelast in verband met corona en ging de persconferentie dus ook niet door. Heesen besloot de pers virtueel te woord te staan vanaf een schip op de werf in Oss. En dat ontbijt? Dat liet Heesen bij de journalisten thuisbezorgen: een doos vol lekkers, met typisch Nederlandse producten als beschuit, hagelslag, ontbijtkoek en stroopwafels. Niet te zuinig: naast ambachtelijke jam en appelstroop, jus d’orange en zelfs een bijzonder zakje om koffie in te zetten, bijpassende mokken voorzien van het Heesen logo. Met behulp van de videovergaderingssoftware Zoom schoven op 23 september ’s ochtends, en vanwege het tijdsverschil ook ’s middags, tientallen journalisten uit alle delen van de wereld virtueel aan voor de persconferentie. OP KOUSEVOETEN Heesen-CEO Arthur Brouwer en Mark Cavendish, directeur sales en marketing, gaven op kousenvoeten antwoord op vragen van journaliste Charlotte Kan. Ze bevonden zich in een lounge aan boord van het 50 meter superjacht Project Triton, dat op speculatie is gebouwd en gereed is voor aflevering aan een koper. De werf heeft het aan het begin van de coronapandemie zwaar gehad, aldus Brouwer. “We waren het jaar goed begonnen met veel commerciële activiteit, en de verkoop van 22 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2020 een op speculatie gebouwd jacht. Covid-19 heeft de jachtbouw hard geraakt. Maar de afgelopen twee maanden pikt het weer op, we zien veel meer belangstelling en de afgelopen weken kregen we zelfs bezoekers. Het zal niet het beste jaar in onze boeken worden, maar ik heb een goed gevoel over de tweede helft van dit jaar. Omdat we de afgelopen paar jaar heel wat boten hebben verkocht, zal 2020 voor Heesen financieel positief zijn.” DRIEPLOEGENDIENST Toen de pandemie uitbrak heeft Heesen er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de productie door kon gaan. “Dat heeft voor onze mensen heel wat betekend”, aldus Brouwer. “We zijn in drie ploegen gaan werken in plaats van één, van vijf uur in de morgen tot tien uur ’s avonds. Waar mogelijk zijn mensen van huis uit gaan werken. Het personeel is heel robuust en ondersteunend, daar ben ik ze zeer dankbaar voor. We zijn vrijwel op schema gebleven. Sommige boten die we op speculatie bouwen worden een tot drie weken later opgeleverd en dat is prima.” ‘MARKT ZAL HERSTELLEN’ Brouwer verwacht dat de markt zal herstellen en op het oude niveau terugkomt. “Er zijn nogal wat mensen die interesse hebben in een op speculatie gebouwd schip omdat ze niet drie jaar op een boot willen wachten. De markt voor custom jachten blijft op hetzelfde niveau als voorheen. Met mensen aan tafel zitten om alles door te spreken blijft een probleem, maar we werken eraan om daar een oplossing voor te vinden. Door inspanningen van de Nederlandse regering en de Amerikaanse ambassadeur konden we onlangs weer Amerikaanse gasten ontvangen. We zullen een terugval in de verkoop hebben in 2020, maar het aantal miljardairs groeit nog steeds.” DRIE JACHTEN OP SPECULATIE Er zijn nog drie jachten op korte termijn beschikbaar voor verkoop, nu Project Pollux is verkocht. Project Triton is helemaal gereed en kan direct worden geleverd. Het 50 meter jacht heeft een stalen displacement romp, en een exterieur ontworpen door Clifford Denn. Een bulbsteven geeft de boeg minder weerstand. Kenmerkend zijn de scherpe boeg van de Triton, de vloeiende profiellijnen en het stuurhuis met een teruglopende raampartij. Het interieur is ontworpen door Reymond Langton. ”Het schip is helemaal klaar en de koper kan dus niet veel meer inbrengen, afgezien van de keuze voor het losse meubilair. Ik heb het nog niet eerder meegemaakt dat een jacht dat we op speculatie bouwen al zover gereed is. Normaliter stapt een koper veel eerder in, soms wel een jaar voor oplevering, en kan een persoonlijk stempel op de boot drukken”, aldus Mark Cavendish. “Nu zijn we in de bijzondere positie dat een koper er al de volgende dag mee weg kan varen.” DRUKKE TIJD Heesen heeft een drukke tijd voor de boeg. Met de Triton en Pollux wordt proefgevaren. Begonnen is met de bouw van de customjachten Project SkyFall en Project Sparta. Binnenkort wordt Project Aquamarine tewatergelaten, dat eind februari 2021 gereed zal zijn. Het is het eerste jacht in een nieuwe 5000 meter-aluminiumserie, met een door Frank Laupman van Omega Yachts ontworpen exterieur. Het 50 meter jacht kan 22 knopen halen; dankzij een nieuw door Van Oossanen ontworpen onderwaterschip kan een reductie van 12 procent van de weer

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication