45

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Moonen verkoopt Martinique nummer 3 Moonen Yachts heeft opnieuw een 36 meter jacht verkocht van het Martinique-platform. In juni werd ook al order geboekt voor een jacht uit dezelfde serie. Ook bouwnummer YN200 heeft een exterieur dat is ontworpen door René van der Velden. Het scheepsbouwkundig ontwerp is van Diana Yacht Design; het interieur en de styling zijn in handen van de Britse Studio Indigo. Met dubbele CAT C32-motoren hebben de jachten een topsnelheid van 16,5 knopen en een kruissnelheid van 14,5 knopen. De Amerikaanse kopers zijn ‘repeaters’ en varen reeds drie jaar met een Moonen 84. Omdat de kopers al vroeg in het bouwproces instappen, is er voldoende ruimte om hun persoonlijke wensen te vervullen. Zo wordt het zonnedek op hun verzoek met 2,5 meter verlengd en voorzien van een jacuzzi. De YN200 wordt gebouwd voor privégebruik, met de Amerikaanse westkust als vaargebied. De samenvoeging van de door Casco- & Sectiebouw Rotterdam (CSR) gebouwde romp en de opbouw, beide van high tensile staal, vond op 9 oktober plaats. De oplevering is voorzien in november 2021. DE ROMP VAN DE YN200 WERD UIT ROTTERDAM OVER WATER NAAR MOONEN GETRANSPORTEERD. MANAGEMENT Maakten we in de vorige Jachtbouw Nederland nog melding van een wisseling in het management, waarbij Johan Dubbelman zijn positie als CEO moest overdragen aan Marianne Hendriks, nu heeft hij het bedrijf verlaten. Het management van Moonen wordt nu gevormd door CEO Hendriks, met Nicky van Zon als technisch directeur. www.moonen.com Studenten bouwen sloep op waterstof Een reddingssloep van acht meter voorzien van een aandrijving door een brandstofcel-unit op waterstof. Dat is het resultaat van een samenwerking tussen studenten van Noorderpoort Energy & Maritime in Delfzijl en Marine Service Noord (MSN) in Hoogezand, partner van Gas2.0 en EnergyCollege in Groningen. De studenten zijn het afgelopen jaar bezig geweest met het project ‘Met H2 naar de HT’. De bedoeling was dat de sloep mee zou varen als volgboot tijdens de Harlingen-Terschelling-race. De brandstofcel-unit stond binnen de school in een aparte ruimte, zodat de studenten er in alle rust aan konden werken. Ook aan de sloep zelf moest nog veel worden gedaan. Om de sloep en unit op tijd klaar te krijgen, werkten sinds vorig jaar september twee groepen van elk circa tien Noorderpoort-studenten van de opleidingen AOT en Maritiem Officier na elkaar op vrijwillige basis samen. Helaas gooide het coronavirus roet in het eten en stopte het project van de ene op de andere dag. De team-captain van de laatste groep studenten Jesper Schults, geeft aan waarom hij en zijn studiegenoten gekozen hebben voor dit project: “Dit was een prachtige kans om meer over waterstof te weten te komen en met een groep studenten en mensen van MSN met dit project bezig te zijn. Het was een flinke domper dat we door corona niet verder konden, en MSN de sloep zonder ons moest afbouwen.” KENNIS DELEN Voor MSN was een belangrijke reden om mee te doen de kennis op het gebied van waterstof te delen met de zeevaart- en AOT-studenten van Noorderpoort Energy & Maritime, de vroegere Zeevaartschool Abel Tasman. Samen bedachten ze het project. “We hadden een elektrisch aangedreven sloep en de spullen om de sloep op waterstof te laten varen, maar er moest nog heel veel aan gebeuren. De keuze voor de school in Delfzijl was gauw gemaakt. Als er één is geweest die emissievrij kon varen, dan was dat Abel Tasman wel!”, aldus Foppe Metzlar van MSN, verwijzend naar de beroemde Nederlandse ontdekkingsreiziger. www.marine-service-noord.com www.noorderpoort.nl/locaties/delfzijl-energy-maritime DOOR CORONA ZAT EEN FEESTELIJKE AFSLUITING VAN HET PROJECT ER NIET IN. VOOR DE AFRONDING VAN HET PROJECT IS DE WATERSTOF SLOEP OP DE FOTO GEZET MET HET MUSEUMSCHIP ‘EMMA’, EEN VAN 1922 DATEREND DIRECTIEVAARTUIG VAN PROVINCIALE WATERSTAAT IN GRONINGEN, AANGEDREVEN DOOR OUDE, VERTROUWDE TECHNIEKEN. Foto Koos Boertjens.nl JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2020 45

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication