46

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Vri-Jon introduceert Contessa 42 Cabrio “Een jacht met dezelfde luxe en comfort als de andere Contessa’s, maar waarop je het gevoel van het buitenleven sterk ervaart”, aldus werfdirecteur Patrick Jonas. “Zoals de naam ‘cabrio’ aangeeft, kan de kap over de buitenstuurstand geheel worden verwijderd. Bij de ontwikkeling TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 12,46 m. Breedte: 4,20 m. Diepgang: 1,10 m. Motor: Volvo Penta D3 diesel 110 pk Waterverplaatsing: 15 ton Rompvorm: knikspant. Brandstoftank: 800 l. Watertank: 600 liter. Vuilwatertank: 100 liter. Accommodatie: 2 hutten, 4 vaste slaapplaatsen + 2 extra. CE-categorie: B van de nieuwe Contessa-lijn zijn we steeds uitgegaan van drie types, de open kuip, de achterkajuit en de cabrio. Misschien breiden we de lijn nog wel verder uit.” De werf kijkt ook naar andere maatvoeringen. De Cabrio wordt in staal gebouwd op hetzelfde platform als de OC en AC, dus de afmetingen komen overeen. De bouw van de eerste Contessa 42 OC verkeert in de eindfase; dit najaar komt het schip in de vaart. Voor de passagiers zijn twee hutten beschikbaar met vier vaste slaapplaatsen, met de mogelijkheid nog twee extra slaapplaatsen te creëren. Het schip is voorzien van badkamer met een toilet, douche en wastafel. www.vri-jon.nl VRI-JON DSA YACHTS IN OSSENZIJL HEEFT EEN DERDE MO DEL TOEGEVOEGD AAN DE NIEUWE CONTESSA-LIJN: DE CONTESSA 42 CABRIO. WATERDREAM CALIFORNIA 52’: geen primeur maar wel prijs in Cannes Prins Bernhard van Oranje jr. introduceerde op 16 augustus zijn aluminium daycruiser Waterdream California 52’ bij het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. De bedoeling was dat de boot vervolgens als primeur zou schitteren op het Cannes Yachting Festival, maar dat ging door de afgelasting van de beurs niet door. Bouwer Van der Valk Shipyard in Waalwijk had er keihard aan getrokken om het schip op tijd (in vijf maanden) klaar te hebben. Waterdream laat door Nederlandse werven aluminium casco’s van met name sloepen bouwen en laat ze weer door andere bedrijven technissch installeren en aftimmeren. Van der Valk won de inschrijving voor de bouw van de California 52’ omdat de werf zeer veel ervaring heeft met aluminium, maar ook omdat de werf op een hoog kwaliteitsniveau kan afwerken. Twee jaar geleden werd op de beurs in Cannes een grotere versie van de Waterdream California gelanceerd, een 65 voets daycruiser. Dat model werd door Van Oranje samen ontwikkeld met Mulder Design, het casco werd gebouwd door Bloemsma in Makkum en afgebouwd door Gebroeders van Enkhuizen in Makkum. VRIPACK Maar voor de ontwikkeling van de California 52’ werd Vripack Naval Architects ingeschakeld. In het achterschip is een garage die ruimte biedt aan een tender of jetski. 46 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2020 TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte o.a.: 14,65 m. Lengte waterlijn: 14,27 m. Breedte: 4,40 m. Diepgang: 1,20 m. Waterverplaatsing: 19,1 ton Motor: 2 x Volvo Penta IPS800 Topsnelheid: 35 knopen Dieseltank: 1600 l. Watertank: 360 l. Afvalwater: 150 l. CE-classificatie: B De California 52’ heeft accommodatie voor vijf personen. De kajuit is voorzien van een zithoek, keuken, douche en toilet. De ruimte is voorzien van een airco van Clion-Marine. Het stuurconsole, voorzien van Garmin navigatieapparatuur, is van carbon gemaakt. Het carbon stuurwiel heeft een diameter van 90 centimeter. De tafels aan dek zijn wegklapbaar. Het geluidssysteem is van Rockford Fosgate. Een knipoog naar het Nederlandse vakmanschap, dat Waterdream promoot, is de witte romp, een rode waterlijn, gevolgd door een witte bies en een blauw onderwaterschip. WORLD YACHT TROPHY Alhoewel het Cannes Yachting Festival was afgelast, ging de uitreiking van de World Yacht Trophies wel door, als vanouds voor het Carlton Hotel aan het strand. Daar werd de Waterdream California 52 onderscheiden met een award voor de ‘meest innovatieve boot’ van 2020. De boot was later onder meer te zien bij de Yachtclub de Monaco. www.waterdream.nl CARBON STUURCONSOLE IN DE VORM VAN DE LETTER ‘W’, MET EEN CARBON STUURWIEL MET EEN DOORSNEDE VAN 90 CM. IN DE ACHTERGROND HET SCHEEPVAARTMUSEUM IN AMSTERDAM. MET TWEE VOLVO PENTA’S IPS 800 KAN DE BOOT EEN SNELHEID VAN 35 KNOPEN BEHALEN.

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication