49

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN DE SCHAAL VAN DE APEX 850 WORDT DUIDELIJK DOORDAT ER EEN SURFPLANK BIJ IS AFGEBEELD. EVEN WAT GETALLEN: LENGTE O.A.: 85 METER, LENGTE WATERLIJN: 79 METER, BREEDTE: 15 METER EN DIEPGANG: 8,5-5 METER, ZWEMPLATFORM VAN 50 M2. CARBON MAST VAN 107 METER, GIEK EN GEÏNTEGREERD ZEILBEDIENINGSSYSTEEM DOOR RONDAL. ACCOMMODATIE VOOR 12 GASTEN EN 14 BEMANNINGSLEDEN. Concept zeiljacht Royal Huisman: grootste ter wereld Royal Huisman in Vollenhove heeft een gedurfd concept gelanceerd voor een sloepgetuigd aluminium zeiljacht, de APEX 850. Met een lengte van 85 meter en een masthoogte van 107 meter zou het in zijn soort het grootste zeiljacht ter wereld zijn. Het is alleen nog even wachten tot iemand het reeds tot in de details uitgewerkte ontwerp wil laten bouwen. Royal Huisman werkte bij de ontwikkeling van het concept samen met Malcolm McKeon Yacht Design. Royal Huisman bouwde reeds twee van de tien grootste zeiljachten ter wereld, de Athena en de Sea Eagle II. CEO Jan Timmerman: “De APEX 850 zou de derde en grootste van dit elitegezelschap zijn. Elk jacht dat Huisman bouwt profiteert van de research, innovaties en uitdagingen van eerder gebouwde schepen, de zekerheid biedend dat het ontwerp het beste tot nog toe is.” Het zeiloppervlak bedraagt 3.200 m2 (aan de wind) en 4.700 m2 (voor de wind). De carbon mast en giek, tuigage, plus een geïntegreerd zeilsysteem, worden geleverd door Huisman-dochter Ronda, evenals de dubbele carbon roeren. Zeilend kan het schip een snelheid van circa 20 knopen bereiken. PROJECT 404 Het draaien van een romp is altijd een bijzonder moment in de bouwfase van een jacht. Zeker als het een 196 voeter (59,70 meter) betreft. Bij Royal Huisman is begin september de romp van Project 404 gekanteld. Precies volgens planning en dat is in deze corenatijd een prestatie op zich. Het is een sloepgetuigd zeiljacht met een romp van Alustar aluminium en een composiet opbouw. Het ontwerp is van Malcolm McKeon Yacht Design, terwijl de Franse Studio Liaigre het interieurontwerp verzorgt. Dat interieur is ook in aanbouw bij Huisman. Het jacht krijgt een liftkiel, een intrekbare voortstuwing en dubbele roeren van koolstofvezel composiet. De oplevering staat gepland voor 2022. www.royalhuisman.com VIER MOBIELE KRANEN DRAAIEN DE ROMP VOORZICHTIG OM. FOTO ROYAL HUISMAN Matez Shipbuilding levert Steeler-casco op Matez Shipbuilding in Sneek leverde in september weer een casco op. “Een rondspant in staal met waaiersteven”, meldt directeur Niels Bak, “dat wij voor Steeler Yachts hebben gebouwd. Het jacht krijgt een volledige elektrische voortstuwing. De lengte is 18,60 meter, en de breedte 6,10 meter. Onze hal is groot genoeg voor zulke afmetingen; we kunnen hier tot 45 meter lengte bouwen of secties voor de grotere jachtbouw. We proberen onze casco’s zeer strak te bouwen, wat de schilder nadien plamuurwerk scheelt. Maar eerst gaat het casco, nadat het bij ons te water is gelaten, richting Multiship Holland in Harlingen waar het wordt gestraald en geconserveerd.” Hoezeer de jachtbouw een ketenproductie is: het ontwerp is van Vripack in Sneek, Smeding Jachtservice in Dronrijp werkte het verder uit tot snijpakket. Dat pakket werd geleverd door Blom in Hindeloopen, terwijl Durk Overwijk in Sneek het vormwerk verzorgde. Het gestraalde casco gaat naar Steeler Yachts in Steenwijk voor de afbouw en voor het schilderwerk is Mast Jachtschilders uit Drachten verantwoordelijk. De bouwhal van Matez Shipbuilding wordt intussen gevuld met nieuwe orders, waaronder een Steeler 57 en twee Aquanaut Andantes. www.matez.nl JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2020 49

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication