19

SMEDING JACHTSERVICE VERKIEST KWALITEIT BOVEN KWANTITEIT Voor jaren werk in casco’s Het zijn uitdagende tijden in jachtbouwland. De vraag naar nieuwe schepen is ongekend groot, terwijl materiaal schaars en dus duur is. Bij Smeding Jachtservice in Dronrijp draait de productie van casco’s op volle toeren. Om aan alle vraag te voldoen zou capaciteitsuitbreiding nodig zijn. Daar kiest de werf nadrukkelijk niet voor. Kwaliteit gaat voor kwantiteit. In de productiehal van Smeding zijn een Boarncruiser Traveller van 50 voet en een Elegance 1440 Sedan in aanbouw. Van een Noblesse Cruiser 47 AC is net de kiel gelegd. Alle drie in staal gebouwd. In de aanpalende aluminium-hal wordt de laatste hand gelegd aan het aluminium casco van een 50 voets Steeler Bronson. De bedrijvigheid maakt in een klap duidelijk: aan orders geen gebrek. “We hebben het nog niet eerder gemaakt dat er zoveel aanvragen zijn”, zegt Hugo Smeding, samen met broer Geert eigenaar van Smeding Jachtservice. “Die grote vraag naar nieuwbouw is onverwacht. Toen de Covid-19 crisis ontstond dacht iedereen juist aan een terugval. Maar een jacht bleek een veilige bubbel te zijn om mee op vakantie te gaan; een veilig alternatief voor vliegvakanties. Wat misschien ook meespeelt is de negatieve rente op vermogen die de banken aankondigden. Allemaal prikkels om een nieuw schip te bestellen.” HOGE STAALPRIJS De coronacrisis heeft ook geleid tot een ontwrichte wereldhandel, verstoorde vervoersstromen, materiaal-schaarste en hoog oplopende prijzen van grondstoffen. “Vanaf pakweg november vorig jaar is de staalprijs meer dan verdubbeld,” meldt Geert Smeding, “we hadden gelukkig net daarvoor voor vier casco’s tegelijk de snijpakketten en het profielmateriaal ingekocht. Als we dat een maand later hadden gedaan, waren we flink duurder uit geweest.” Geert vervolgt: “Sinds november vorig jaar hebben we steeds geanticipeerd op de prijsstijging van materiaal door grote partijen staal en aluminium voor diverse casco’s in het vooruit in te kopen. Dit om de prijsstijgingen op de casco’s voor onze klanten zo gunstig mogelijk te houden en om voldoende materiaal zeker te stellen. Wij werken met vaste partners, zoals Douma Staal en Fisher Edelstaal in Sneek, en Hacquebord Staal en Friesland Non Ferro in Drachten, en snijbedrijf Blom in Hindeloopen. JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2021 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication