36

DE BRONSON 50, GENOMINEERD ALS MOTORBOOT VAN HET JAAR 2021, VAART SNEL EN DROOG OP ZEE. Begin september kondigde Steeler Yachts in Steenwijk de nieuwe, in aluminium gebouwde 57 S Performance aan. Volgens de werf is dit het stilste schip in zijn klasse, met een geluidsniveau van 64 decibel bij een snelheid van 28 knopen. Twee Volvo Penta IPS800-systemen, van 600 pk elk, zorgen voor de voortstuwing. Het verbruik ligt dan op 8 liter per mijl. Bij een vaarsnelheid van 8 knopen ligt het geluidsniveau op 52 db en is het verbruik 2,5 liter per mijl. Deze prettige cijfers worden behaald door goede isolatie – de binnenkant van de romp is in de Mascoat gezet – en de uitgekiende romp en het onderwaterschip. De salon heeft een gepatenteerd hefdak, eerder toegepast op de 52 S. De kuiptent kan eveneens met een druk op de knop worden opgerold en verdwijnt in de luifel boven de kuip. Deze eerste 57 S is custom made. De Oostenrijkse opdrachtgever heeft zijn stempel gedrukt op de inrichting; er is zelfs natuursteen verwerkt in het interieur. Na dit eerste op maat gemaakte exemplaar zal dit model onderdeel gaan vormen van de lijn: 52, 61 en 65. VERTROUWD MET WIND EN WATER De 57 S past in de reeks aansprekende motorjachten die Steeler Yachts sinds de start in 2010 op de markt heeft gebracht. En wie Steeler zegt, zegt Hans Webbink, grondlegger van de werf. Webbink (1961) is vertrouwd met wind en water. DRIE NIEUWE SCHEPEN IN DE AFBOUWLOODS IN STEENWIJK; TWEE 57 S LONG RANGE EN IN HET MIDDEN EEN 56 S PERFORMANCE. VOOR DE CASCOBOUW SCHAKELT STEELER SPECIALISTEN IN, ZOALS SMEDING EN MATEZ. 36 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2021 De geboren Meppelaar leerde al zeilen voordat hij naar school ging. Begin jaren ’80 probeerde hij zich met Chris Frijdal te kwalificeren voor de Olympische Spelen in Los Angeles. In de vermaarde Flying Dutchman, de koningsklasse van dat moment. Kortom, hij is een watersporter in hart en nieren. Na zijn studie economie raakte de watersport op de achtergrond toen hij bij multinationals als Shell en Philips ging werken. Van die ‘vliegtuig in-vliegtuig uit’ banen met standplaatsen over de hele wereld. Toen hij op een dag twee noodlandingen meemaakte was het tijd voor bezinning. Wat vond hij nu echt leuk? Antwoord: water, watersport en boten. Hij gooide het roer om en werd directeur bij de Den Daas Groep die jachthavens exploiteert. Zo leerde hij de watersportbranche goed kennen. Zijn volgende stap was die naar jachtbouwer; hij kocht de sloepenwerf Antaris in Ossenzijl. Webbink: “Van meet af aan was ik ervan overtuigd dat je met een sloep meer zou moeten kunnen doen, dan varen alleen. Waarom zat er geen wc in, geen koelkast, en geen kooi om een weekend te kunnen overnachten? We zijn comfort en functionaliteit gaan toevoegen.” In de periode 2001-2010 werden een achttiental modellen uitgebracht en in 2008 fuseerde Antaris met Maril en

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication