43

DE VIVANTE 43 CABRIO CRUISER WERD IN 2009 DE HISWA MOTORBOOT VAN HET JAAR. OP DE TWEEDE PLAATS KWAM DE SERIOUS YACHTS GENTLY 36, EEN MULTIKNIKSPANT DIE AR DESIGN ONTWIERP VOOR DERK BONSINK, VAN HET GELIJKNAMIGE JACHTSCHILDERBEDRIJF IN ZWARTSLUIS. HET MERK PEPPER BOATS, DAT IN 2008 OP DE MARKT KWAM, WORDT NIEUW LEVEN INGEBLAZEN. KEMPERS WATERSPORT IN AALSMEER GAAT DE POLYESTER PEPPER 850 VERKOPEN. en dikke kotters, die ging ik natekenen op mijn schetsblok.” Een paar jaar later maakte De Ruyter daar zijn eigen creaties van. Erg gefocust op studeren was hij niet, aangezien hij altijd zat te schetsen tijdens de lessen, maar hij maakte toch de MTS werktuigbouw af. “Maar dat was niet wat ik ambieerde. Met een pak met ontwerptekeningen onder mijn arm ging ik er op uit en werd aangenomen bij ingenieursbureau MTE in Purmerend, dat werkte veel voor Feadship. Daar heb ik allerlei technische dingen voor getekend, zoals constructieplannen en de indeling van de machinekamer. Bij Feadship, waar ik veel over de vloer kwam, zag ik hoe de prachtige interieurs tot stand kwamen. Al snel was ik meer bij ontwerpbureau De Voogt van Feadship aan het werk dan bij MTE.” INTERIEURS ONTWERPEN Door een avondopleiding Binnenhuisarchitectuur te volgen kon De Ruyter meer de creatieve kant op en ging hij bij de fameuze ontwerper Pieter Beeldsnijder (1937-2016) werken. “Wat Pieter had bedacht, werkte ik verder uit, niet alleen interieurs van jachten, ook zelfs van privévliegtuigen. Maar ik wilde op een gegeven moment meer de praktijk van de jachtbouw zelf leren en zocht uit waar ontwerper Peter Sijm van Jachtwerf Jongert in Medemblik woonde. Ik belde brutaalweg bij hem thuis aan en heb hem mijn presentatiemap laten zien, verteld wat ik gedaan had en wat ik wilde. Tot mijn grote vreugde werd ik aangenomen en kreeg de kans om veel te leren, ging ook mee met proefvaarten van grote zeiljachten.” De Ruyter kreeg een steeds grotere ambitie om voor zichzelf te gaan werken. “Een goede vriend verkocht en bouwde interieurs voor luxe kapsalons en ik ging vaak met hem mee, inmeten, ontwerpen, ook van winkelinrichtingen, kantoren en huizen, ik heb van alles gedaan, als ik maar iets creatiefs kon ontwerpen. In januari 1995 ben ik A.R. Design begonnen. Ik deed niet alle eieren in één mandje en ontwierp ook nog veel interieurs voor grote horecaprojecten. Mijn eerste opdrachten als zelfstandige bestonden veelal uit interieurs voor jachten, maar gaandeweg kwamen daar ook exterieurs bij.” PRIVATEER YACHTS Het eerste complete jachtontwerp van De Ruyter dat daadwerkelijk werd gebouwd was in 2002 de Silverline 1500 Trawler van Privateer Yachts, een werf die een paar jaar geleden ophield te bestaan. “Een heel sjiek rondspant motorjacht met een flybridge, doorvaarthoogte geschikt voor Frankrijk en een spiegelklep die open kon als zwemplateau. Het sloeg aan en ik kreeg vervolgens opdracht om de hele trawlerlijn te ontwerpen, van 15 tot 20 meter, daar zijn er heel wat van gebouwd. Zonde dat de werf niet meer bestaat, ze bouwden prachtige stoere schepen.” ARNOLD DE RUYTER: “OP DE EEN OF ANDERE MANIER HERKENNEN DE MENSEN DE ONTWERPEN AAN MIJN HANDSCHRIFT. AAN BEPAALDE LIJNEN EN DETAILLERING, WAT HET IS, DAAR KAN IK NIET ECHT MIJN VINGER OP LEGGEN.” Foto Rens Groenendijk Een reeks opdrachtgevers passeert de revu. Voor Vivante Yachts in Sneek ontwierp De Ruyter zowel in- als exterieurs. Er kwamen particulieren langs met opdrachten en voor Rapsody Yachts tekende hij in 2013 de snelle retro-tender R38. “Ik tekende voor Rapsody ook de R80, een 24 meter, waar we een VIVANTE 43 CABRIO CRUISER HET ONTWERP VAN DE RAPSODY R80, EEN 24 METER LANG RETRO GELIJND SNELVAREND MOTORJACHT, MET IPS-AANDRIJVING. JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2021 43

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication