46

DE SALON HEEFT RAMEN RONDOM EN IS 2,45 METER HOOG. HET MOTORRUIM MET DE IPS-PODS ONDER HET ZWEMPLATEAU BIEDT OOK PLAATS AAN EEN ABJET 330 TENDER MET EEN 110 PK WATERJET. EEN BAK WAARIN DE TENDER KOMT TE LIGGEN MOETEN NOG AANGEBRACHT WORDEN. DE WEGKLAPBARE HYDRAULISCHE KRAAN RECHTS ZORGT VOOR DE HANDLING. MINI-SUPERJACHT MET WELLNESS-KNOWHOW St-Barth, een buitenbeentje De presentatie van het motorjacht St-Barth op de Hiswa te water ging door de afgelasting van de beurs niet door. Bouwer Frank Bart had daar graag zijn 23 meter lange aluminium ‘small Dutch built super yacht’ mini-superjacht willen tonen. Een gesprek aan boord van dit bijzondere schip, kort na de tewaterlating bij De Gier Jachtservice in Enkhuizen. Frank Bart bezit een klassieke salonboot, een Boesch speedboot en een klassiek Feadship-jachtje van zes meter uit 1939. Bart: “Omdat ik regelmatig op het water zit en via de Feadship Heritage Fleet bij Feadship over de vloer kom, word je getriggerd door de grotere boten. Wat zou het supergaaf zijn als ik zelf een grotere boot had, zei ik tegen mezelf. Ik ben overal gaan kijken, maar vond niets van mijn gading.Ik wilde een mooi lijnenspel, een ruimtelijke beleving en een strakke vormgeving. In april 2019 ben ik met jachtontwerper Arnold de Ruyter gaan praten. We kennen elkaar bijna heel ons leven, van het stappen en uitgaan in de Beemster. Arnold ging met mijn wensenlijstje aan de slag en de eerste tekening die hij maakte was direct raak.” Bart is 25 jaar aannemer geweest. “Ik ben dan wel geen jachtbouwer, ik weet wel wat bouwen en ontwikkelen is. Van Fort Resort Beemster, onderdeel van de Stelling van Amsterdam, maakte ik in 2012 een eco-chic hotel met een wellnessresort, waarmee we bij de top van Nederland horen.” VERDER MET DETAILS Met het uitgewerkte ontwerp van De Ruy46 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2021 ter is Bart naar Van Wijk Yacht Creations gegaan, waar het ontwerp in de computer is gezet. “Vervolgens ben ik een half jaar lang elke woensdag met Bart van Wijk aan tafel gaan zitten om verfijningen aan te brengen. Ik ben een heel erg detailmens. In de bouw heb ik met bekende ontwerpers en architecten gewerkt en daar heb ik veel van geleerd.” Bart wilde geen flybridge. “We zijn split level gegaan, wat een heel ruimtelijk effect geeft. De grote kap er overheen is bijna als een waranda bij een huis. Je woonruimte wordt erdoor verlengd. Dat werkt waanzinnig goed. Ook de 2,45 meter hoge salon werkt heel ruimtelijk.” ALUMINIUM CASCO FRANK BART OP ZIJN ST-BARTH JACHT: “IN DE BOUW HEB IK MET BEKENDE ONTWERPERS EN ARCHITECTEN GEWERKT EN DAAR HEB IK VEEL VAN GELEERD.” Bij KB Alubouw in Makkum werd in augustus 2020 met de bouw van het casco begonnen nadat dochterbedrijf KB Alufrees het aluminium had gesneden. Tegen de kerst is het casco naar Enkhuizen overgebracht en in een loods bij Henk de Gier in Enkhuizen gezet, pal naast jachtschilder Ruud de Groot. De Gier plaatste diverse installaties en Bart huurde voor het technische installatiewerk vakmensen in. Al het timmerwerk deed Bart echer zelf met twee timmermannen die vaker voor hem werkten en hield de regie strak in de hand. De stoffering, matrassen en de beklede plafondpanelen zijn geleverd door Neptune Nautical Comfort. Glasleverancier is Royal Maritiem (Nissink). De dekken zijn van Maron EcoDeck, die ook de onderhoudsvrije tafelbladen leverde. Ruud de Groot heeft het plamuur- en schilderwerk gedaan, alles in metallic. Asa Bootelectro leverde de verlichting, watermaker en Victron-installatie. Yachtcontrol nam de gehele automatisering voor rekening. Bart: “We zijn zeer tevreden over het hoge kwaliteitsniveau van alle leveranciers.”

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication