47

DUURZAME TECHNIEK Aan boord is veel duurzame techniek toegepast. “Dat is een beetje een tic van me, dat heb ik ook in Fort Resort Beemster gedaan. Aan boord zijn warmtepompen geïnstalleerd en de restwarmte uit de motoren en generatoren wordt benut en opgeslagen in een warmtebuffer, waar ook de vaatwasser gebruik van maakt en de jacuzzi. Het water in de douches wordt met restwarmte opgewarmd. De jacuzzi heeft geautomatiseerde filtersystemen. Een drainsysteem met een onderliggende buffertank van 1.600 liter zorgt ervoor dat als je gaat varen de jacuzzi in drie minuten leeg is. Als je met acht mensen aan het varen bent, geeft dat veel vuil water, dan moet je om de paar dagen de vuilwatertank laten leegzuigen, dat wil je eigenlijk niet. Met een Hamann installatie wordt het water zo goed gezuiverd dat ik het gewoon overboord mag zetten. Het is heel duur, maar het ontzorgt wel, daar ben ik erg van. Zorgen dat je de dingen op een goede plek hebt.” MATERIAALKEUZES De St-Barth telt vier 2-persoonshutten met elk een eigen badkamer, toilet, stoomcabine (alleen in mastercabin) en regendouche. ”De wanden van de badkamers zijn bekleed met grote keramische tegels, 6 mm dik, met een wapeningsmat erachter, zodat je alleen voegen in de hoeken hebt. De tegels zijn in de fabriek in Italië precies op maat gesneden. De wastafels zijn van composiet in de vorm van een omgekeerde berg op St-Barth.” De elektrisch bediende schuifdeuren in de achterpui, met gebogen glas, zijn in eigen beheer ontwikkeld. “Ik heb connecties met bedrijven die dat kunnen maken”, aldus Bart. “Vanuit mijn ervaring met welness, wat ook een vochtige omgeving is, weet ik wat wel en niet kan.” Bart: “Varen met de St-Barth moet echt DE ST-BARTH HEEFT EEN TOPSNELHEID VAN 28 KNOPEN. een beleving zijn. Je kunt op veel plaatsen zitten: op het flydek, een lounge in de stuurhut, voorop bij de jacuzzi en op het achterdek of op het zwemplateau. Er zijn vijf koelkasten door het schip verspreid, zodat je overal een koel drankje onder handbereik hebt. De salon is 2,45 meter hoog, dat oogt heel ruimtelijk.” Een anker in het zicht vindt Bart lelijk. “We hebben zelf een ankersysteem ontwikkeld dat uit het piekschot vandaan omhoog komt. Het anker klapt dan naar voren toe, uit het dek vandaan. De tender wil ik uit het zicht hebben als we varen, die wordt opgeborgen onder het zwemplateau.” Bart heeft het jacht eigenlijk voor zichzelf gebouwd en had niet de intentie er meer te bouwen. “Ik hoef er financieel niet meer te verkopen, het was gewoon heel leuk om te doen. Maar al direct toonden mensen interesse en daarom neem ik volgend jaar met de St-Barth deel aan de botenbeurs in Cannes. In april wordt de boot naar Zuid-Frankrijk overgevaren. Daar ga ik eerst lekker varen en genieten; tot dusver ben ik alleen maar aan het bouwen geweest.” www.st-barthyachting.nl TEKST EN FOTO’S RENS GROENENDIJK DE ONTWERPTEKENING DIE ARNOLD DE RUYTER VAN A.R. DESIGN MAAKTE. TECHNISCHE GEGEVENS Lengte: Breedte: Diepgang: Inhoud: Motoren: Topsnelheid: 23,00 m. 5,80 m. 1,40 m. 45 GT 2 x Volvo Penta 1050 IPS 28 knopen De Miele Smartline keuken is voorzien van een inductie kook- en teppanyakiplaat, combi-/stoomoven; Winterhalter professional vaatwasser (doet de vaat in drie minuten). Miele wasmachine en droger, een zoetwatermaker van Spectra Newport (140 liter per uur), een 200 liter boiler, Mavé klimaatbehandeling en een uitgebreid camerasysteem (ook in de machinekamer). EEN GARMIN GLASSBRIDGE MET DRIE SCHERMEN. DE SPECIAAL GEMAAKTE JACUZZI, MET GLAZEN VOORWAND. KAN IN DRIE MINUTEN LEEGGEPOMPT WORDEN NAAR EEN BUFFERTANK. JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2021 47

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication