48

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN EEN IMPRESSIE VAN DE NIEUWE CROWN 40. Snelle Crown 40 Cabrio Meer snelheid, meer ruimte. Dat biedt kort gezegd de nieuwe Crown 40 Cabrio van Crown Yachts in Leiderdorp. “Het ontwerp is afgeleid van de 36”, vertelt directeur Jan Keyzer, “een snel schip met V-vormig onderwaterschip en een volle kop met volume. Die 36 kan snel varen, maar je kunt er ook lekker rustig mee toeren en goed manoeuvreren. De naval architecture van dat schip is gedaan door Vripack, het ontwerp en styling hebben we in eigen huis gedaan. Ik heb er zelf mee gevaren en veel ervaring mee opgedaan; die is verwerkt in het grotere model, de 40. En inmiddels zijn we ook een 44 voeter aan het ontwikkelen.” Binnen de steilstevens die Crown Yachts bouwt ontstaan zo twee lijnen: waterverplaatsers en semi-planeerders. De al bestaande Crown 41 en 45 zijn waterverplaatsende jachten met een multiknik onderwaterschip en een gunstig brandstofverbruik. De andere lijn bevat de Crown 36, de nu geïntroduceerde 40 en de toekomstige 44. Deze ontwerpen zijn op een bredere leest geschoeid; ze hebben meer glijoppervlak in het onderwaterschip en bieden binnen meer volume. Kortom: meer snelheid, meer ruimte. Alle schepen worden in staal gebouwd, al is aluminium een optie. De geïnstalleerde krachtbron is een V8 diesel Yanmar 8LV van 370 pk, een hoogrendement motor met een 4,5 liter blok. Jan Keyzer: “Een voordeel is dat deze V8 een laag stationair toerental heeft van 550 tpm. Daarmee is heel rustig te varen, terwijl het verbruik nauwelijks meer is dan van een kleinere motor.” Het casco van de nieuwe Crown 40 is gebouwd door VDM Jachtbouw van Ruben van der Meer in Veenwouden. Voorheen deed Crown alle cascobouw zelf, maar door de drukte en ruimtegebrek is besloten dit uit te besteden aan een vaste partner. “Al houden we ons las-specialisme wel bij, want we blijven een allround werf”, aldus Keyzer. Kenmerkend element op de Crown 40 is een grote targabeugel over de kuip. Een stijlelement, maar ook een praktisch bevestigings- en opbergpunt voor de cabriokap. De opdrachtgevers hebben gekozen voor een vaste opstelling met een kruiphoogte van 2,50 meter. Een klapbare versie is optie. De Crown 40 zal in 2022 worden opgeleverd. www.crownyacht.nl TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte over alles: Breedte: Diepgang: Kruiphoogte: Constructie: Standaard motor: Topsnelheid: CE-categorie: Waterverplaatsing: Dieseltank: 12,25 m. 3,95 m. 1,16 m. 2,50 m (vaste beugel). 12,5 ton 400 l. staal, met dwars- en langsspanten. Yanmar 110 pk (370 pk optie) 16 km/u. C Kolibri heeft Class Globe 5.80 bijna klaar Bij Kolibri Jachtbouw wordt de laatste hand gelegd aan een nieuwe Class Globe 5.80. “Het schiet aardig op, ik ben al enige tijd aan het afmonteren”, meldt Pim van den Brink, “maar er is wel vertraging opgetreden in de toelevering van materialen. En daarbij, deze bouw is enigszins vergelijkbaar met de bouw van een prototype waarbij dingen gaandeweg nog moeten uitkristalliseren. Dat alles vergt tijd.” De Class Globe 5.80 is een ontwerp van de Pool Janusz Maderski. Kolibri Jachtbouw bouwt de boot in hout geheel volgens de klassenregels en in opdracht van een klant uit Frankrijk. Ook levert de werf in Stompwijk CNC gefreesde bouwpakketten van de CG 5.80 voor de doe-het-zelver. De Australiër Don McIntyre, zeezeiler en avonturier, is initiator van de klasse. Zijn plan: een compacte, zeegaande zeilboot in hout die door doe-het-zelvers kan worden gebouwd. Een strikte eenheidsklasse, die betaalbaar moet blijven. Als bouwer houdt Van den Brink op zijn website een blog bij waarin alle bouwfasen in beeld komen. Die zijn voorzien van commentaar in het Engels en Frans. www.kolibri-jachtbouw.nl 48 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2021 TECHNISCHE GEGEVENS Lengte over alles: Lengte romp: Breedte: Diepgang: Gewicht: Kielballast: Grootzeil: Fok: Stormfok: Gennaker: www.classglobe580.com 5,80 m. 5,70 m. 2,27 m. 1,40 m. 700 kg. 220 kg. 12,5 m2 6,6 m2 1,60 m2 25 m2. .

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication