27

KORT NIEUWS Verwarring over en misbruik van ICP Door een tv-uitzending van het actualiteitenprogramma Nieuwsuur op 28 oktober is de beperkte status van het Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP) in het nieuws gekomen. Door een kleine tekstuele wijziging in het ICP zijn deze zomer in Italië tientallen Nederlandse zeiljachten aan de ketting gelegd. De reden is dat op het ICP eerst bij ‘nationaliteit’ ‘Nederlands’ kon worden vermeld en sinds 2019 staat er ‘non applicable’ (niet van toepassing). In de meeste Europese landen, Italië, Portugal en Spanje uitgezonderd, wordt het ICP geaccepteerd als eigendomsbewijs en Nederlandse vlagregistratie. In Nieuwsuur werd verteld dat Italianen en Spanjaarden het Nederlandse ICP, dat slechts 33 euro kost, gebruiken om de strengere regelgeving in eigen land te ontlopen. Gearresteerde drugsmokkelaars bleken zich met een oneigenlijk, bij het Watersportverbond verkregen ICP voor te doen als plezierzeilers die onder Nederlandse vlag varen. BEPERKTE WAARDE ICP Het ICP is geen eigendomsbewijs en geen bewijs van vlaggestaat. Het kan ook nooit worden gebruikt bij koop- en verkooptransacties als bewijs van eigendom. Alleen een kadastrale registratie geeft bindend uitsluitsel over het eigendom. Ontbreekt een kadastrale registratie, dan dient de eigendom te worden aangetoond op basis van (onderhandse) documenten, zoals een akte van levering (makelaar, notaris), overeenkomst van koop en verkoop (makelaar, notaris), betalingsbewijzen, polissen en certificaten. In de Tweede Kamer hebben CDA en PvdA naar aanleiding van de tv-uitzending kritiek geuit op het ICP. Ze willen dat het toezicht en het regelen van eigendom van recreatievaartuigen snel in overheidshanden wordt gelegd, maar opmerkelijk genoeg is dat reeds lang het geval, alleen zijn er aanzienlijke kosten aan verbonden. De Inspectie Leefomgeving en Transport van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat omschrijft op haar website (www.ilent.nl/onderwerpen/pleziervaart/ pleziervaartuigen-op-zee) alle stappen die nodig zijn voor een juiste registratie van een boot, zoals het aanvragen van een zeebrief. Bij het Kadaster (www.kadaster.nl/producten/ boten/teboekstelling) is informatie te vinden over de registratie van een schip en de kosten daarvan. Doorstart De Keizer Marine Engineering Eekels Technology, een dochteronderneming van TBI Holdings, heeft 1 november overeenstemming bereikt met curatoren over een doorstart van De Keizer Marine Engineering in Zaandam. Op 15 oktober werden op eigen verzoek de Nederlandse vennootschappen van De Keizer International – De Keizer International BV en De Keizer Marine Engineering BV – failliet verklaard, nadat kort daarvoor surseance van betaling was verleend. Met de doorstart gaan 150 van de 450 arbeidsplaatsen verloren. De hoofdvestiging van De Keizer Marine Engineering staat in Zaandam. Er zijn projectlocaties in onder meer Makkum, Amsterdam, Aalsmeer, Monnickendam, Alblasserdam, Kaag en Zwijndrecht. De Keizer International had vestigingen in Frankrijk, Spanje en de VS, die niet worden genoemd in de overname. TE SNELLE GROEI De Keizer Marine Engineering was sinds de oprichting in 1965 een familiebedrijf en een belangrijke speler als elektrotechnisch systeemintegrator voor de superjachtbouw. In een persbericht van De Keizer staat dat de financiële problemen zijn veroorzaakt door de grootse groeiambities van De Keizer International, waardoor het bedrijf weliswaar snel groeide, maar waardoor ook ‘inefficiënties’ zijn ontstaan in werkprocessen en klantafspraken. Door de aard van de jachtbouwindustrie, waarin bestellingen gemiddeld vier jaar van tevoren worden geplaatst, zijn deze gevolgen van de manier van werken laat zichtbaar geworden, aldus De Keizer. De veranderende vraag van de klanten van De Keizer International, die niet nader is toegelicht, waren ook een belangrijke factor. Daarbovenop kwam de coronacrisis hard aan, aldus De Keizer, waardoor de vestigingen in Spanje, Frankrijk en de VS tijdelijk op een lager pitje moesten draaien. STEUN GROTE WERVEN De doorstart versterkt de positie van Eekels in de markt voor de bouw van superjachten, en in het westen van Nederland. Vier grote werven hebben de herstart ondersteund. Wat klanten betreft zijn Eekels en De Keizer Marine Engineering complementair. De Keizer Marine Engineering is qua kennis vergelijkbaar met Eekels. Eekels is ruim 110 jaar actief in de marine/offshore en industrie/ infra en bezit specifieke expertise op het gebied van elektrotechnische aandrijvingen, walstroom-aansluitingen, scheepssystemen (waaronder alarmen en monitoring) en procesautomatisering. Eekels verzorgt het gehele traject van engineering, panelenbouw, uitvoering, inbedrijfstelling tot en met onderhoud en service. TBI is een concern met negentien zelfstandige dochterondernemingen, die samenwerken binnen de segmenten techniek, bouw en ontwikkeling en infra. www.eekels.com/nl Nieuwe HMPE-lijn More Marine Lijn zonder mantel wordt steeds vaker gebruikt in de watersport en heeft veel toepassingsmogelijkheden: achterstagen, neerhouders, vertragingen, loops en ook softshackles. More Marine brengt nu een 12-voudig gevlochten Challenger HMPE lijn (High-Modulus Polyethylene) met een PU coating, die goed splitsbaar is. Verpakt in een praktische koker, die handig is voor het opbergen, samen met de splitsnaalden en takelgarens. HMPE is volgens More Marine qua structuur gelijkwaardig aan Dyneema en Spectra. More Marine heeft een eigen lijn ontwikkeld met HMPE die door DSM is geproduceerd en welke onder het M-ropes label op de markt wordt gebracht. De Challenger lijn is slijtvast, sterk met minimale rek en verkrijgbaar in vier diameters: 3, 4, 5 en 6 mm, in lengtes van 25 en 100 meter (op rol). www.moremarine.nl JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2020 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication