39

Het ontstaan van Statement Marine klinkt als een spannend jongensboekverhaal. De werf is in 2007 opgezet door twee ondernemende watersportliefhebbers met een vastomlijnd plan. Dertien jaar later staat er een solide bedrijf dat moderne bakdekkers bouwt. Niet voor de massa, maar op bescheiden schaal voor fijnproevers. Jaap van de Rest en Harm van Tienen zijn als botenbouwer ‘zij-instromers’. Ze werkten beiden in de bancaire sector, voordat ze in 2007 een werf begonnen. Dat had een reden. Ze waren allebei actief watersporter en in het bezit van bakdekkers. Van der Rest had een stalen exemplaar en Van Tienen een houten Pettersson. “Sympathieke schepen”, zegt Van Tienen, “functioneel, met een mooie lijn. Maar ze vergden wel veel onderhoud. Wij verbaasden ons er in die tijd over dat een compleet zeiljacht een vergelijkbare prijs had als een basaal uitgeruste sloep. Daarom dachten we dat er plaats zou zijn voor een moderne bakdekker, onderhoudsarm en met veel functionaliteiten. Kwaliteit voor een prijs die mensen zouden begrijpen. We wilden een statement maken: kijk eens, zo kan het ook. Vandaar onze bedrijfsnaam.” KLOPPEND ONTWERP Ze legden hun plan voor aan Bart Bouwhuis van Vripack in Sneek en die ontwierp de PTS 26. Waarbij PTS een verwijzing is naar Pettersson. Van Tienen: “Het is moeilijk om een bakdekker het juiste ontwerp te geven. De crux zit ‘m in de lijn; als je het model te breed en te plomp maakt, wordt het niet mooi. En een lelijk schip verkoop je niet. Maar het ontwerp van Bouwhuis klopte.” Vripack hielp de toen nog onervaren botenbouwers met technisch advies. “Ze leverden het lamineerschema, het technisch dossier, en dergelijke, en gaven bijvoorbeeld aan waar de serviceluiken het beste konden zitten.” De PTS 26 van Statement Marine debuteerde in 2007 op de HISWA te water in IJmuiden en trok veel aandacht. Er werden zeven schepen verkocht. Toch was het niet alleen maar hosanna. “We zijn door schade en schande wijs geworden”, blikt Van Tienen terug, “het was in het begin best lastig om de exploitatie rond te krijgen. Onze timing had beter gekund, want in 2008 begon de financiële crisis.” DE PTS 26 IS HET EERSTE MODEL VAN STATEMENT MARINE, WAARVAN ER INMIDDELS ZO’N 90 RONDVAREN. NEDERLANDSE TOELEVERANCIERS Statement Marine bouwt de PTS-jachten zelf af, nadat Theuws Polyester in Wieringerwerf de casco’s heeft geleverd. Onderdelen, toebehoren en motoren betrekt de werf zoveel mogelijk van Nederlandse leveranciers. Kwaliteit en korte lijnen zijn doorslaggevend bij die keuze. JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2020 39

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication