46

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Zes orders voor Damarin Jachtbouw Damarin Jachtbouw in Gouda heeft zes nieuwbouworders binnen. “We hebben drie bestellingen voor de Damarin 732 en drie voor de 642”, aldus werfeigenaar Ad van Dam, “de eerste moet in maart 2021 al te water en de overige komen daarna in de vaart; de laatste eind juli volgend jaar.” De eerste casco’s worden momenteel al op de werf afgebouwd. De 732 is een modern tendermodel met een royale kuip. Het onderwaterschip van het ontwerp is destijds geoptimaliseerd door Studio Delta van Menno van Dijk. Er is ook een variant met lage kajuitopbouw, aangeduid met ‘Cabin’. De 642 is afgeleid van de 640 sloep en gemodificeerd met een doorgestoken roer, zwemplateau en doorgang van en naar de kuip, wat de instap vergemakkelijkt. “De belangstelling voor de 642 bewijst dat vernieuwing loont”, stelt Van Dam tevreden vast. Standaard plaatst Damarin voor vermogens tot 52 pk Vetus diesels. Voor sterkere motoren kiest de werf Yanmar. Naast nieuwbouw heeft de werf ook een stalling waar momenteel een circa veertig schepen overwinteren en worden onderhouden. LINKS EEN DAMARIN 732 TENDER IN AANBOUW EN RECHTS EEN 642 SLOEP. www.damarin.nl Casco Koopmans ‘515’ opgeleverd Koopmans Kasko’s in Sneek heeft eind oktober het aluminium casco van een rondspant zeiljacht opgeleverd. Het ging met een onbehandeld onderwaterschip te water, om op eigen kiel naar een straler te varen. Daar werd de romp gestraald en geconserveerd. Het schip, een Koopmans ontwerp met ontwerpnummer 515, wordt door de eigenaren zelf afgebouwd. Ontwerper Dick Koopmans: “De eigenaren, een echtpaar, hadden hiervoor een langkielontwerp van mij en wilden nu een schip voorzien van een vinkiel met verlaagd zwaartepunt en een comfortabel dekhuis, waarmee ze lange reizen gaan maken. De stabiliteit is tot 130 graden positief, veel meer dan het minimum. Ook de huiddikte is anderhalf keer meer dan strikt noodzakelijk. Deels voor de sterkte, maar ook om de ongeschilderde romp strakker te houden. Omdat het schip niet wordt geschilderd, zijn diverse details met extra zorg in aluminium uitgevoerd.” Het project 515 verliep vlot; na de zomer 2019 kreeg Koopmans de opdracht voor het ontwerp; nadat er eerder die zomer contact was geweest met de klant. Die vond de Koopmans 430 erg mooi, maar hij wilde per se onder de 14 meter lengte blijven, en koos daarom voor een nieuw ontwerp. Afgelopen winter kon Koopmans Kasko’s – overigens geen familie – met de bouw van het casco starten. De ‘515’ heeft de volgende maten: lengte romp 13,98 m., LWL 11,75 m., breedte 4,16 m. en diepgang 2,20 m. ANDERE PROJECTEN Volgens planning zou ook het casco van de Koopmans ‘514’ worden gebouwd. Op basis van hetzelfde rompmodel, maar met andere afmetingen en meer overhang. Helaas is dat project in de ontwerpfase blijven steken, doordat de opdrachtgever overleed. Hoewel zeiljachten het leeuwendeel van zijn werk vormen, is het werkterrein van Dick Koopmans breder. Hij ontwerpt ook motorjachten 46 JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2020 HET CASCO VAN DE BIJNA 14 METER LANGE 515 WORDT TE WATER GEZET. en tekende bijvoorbeeld de roeiboot waarmee Mark Slats deze maand de Atlantische oversteek onderneemt (zie ook het verhaal over Paul Dijkstra Composites op pagina 30-33). En ontwerpnummer 518 betreft een aluminium ‘grachtenjacht’, een elektrisch aangedreven sloep. STERK STAALTJE Dat Koopmans jachten sterk zijn, werd weer in praktijk bewezen. Vorig jaar strandde de Nehaj, ontwerpnummer 482, in zware deining op de harde rotsen van het eiland Réunion. Het jacht kwam gelukkig los, maar de romp was dusdanig ingedrukt dat het een paar graden scheef lag door het verminderde drijfvermogen. Niettemin kon de Nehaj terugzeilen naar Nederland, waar bij Koopmans Kasko’s de romp werd hersteld. Andermaal een sterk staaltje vakwerk! www.dickkoopmans.nl www.koopmanskasko.nl

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication