50

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Vanquish bouwt speedjacht van 35 meter GEVULDE ORDERPORTEFEUILLE Eind juni 2022 wordt de VQ115 Veloce opgeleverd. Twee andere modellen van deze nieuwe lijn gaan binnenkort in productie. Behalve dat ze de binnen- en buitenfaciliteiten aan hun persoonlijke voorkeuren aanpassen, kunnen eigenaren die liever niet zo extreem snel gaan, de motorconfiguratie dienovereenkomstig aanpassen. Na onlangs de order voor een VQ80 SportFish te hebben getekend, verkeert Vanquish Superyachts in een productieve vorm, net als zusterbedrijf Vanquish Yachts, dat bezig is met de bouw van een groot aantal boten, waaronder de VQ68, VQ58, VQ52, VQ50 en VQ45 in aluminium en de VQ40, VQ16 en VQ11 in composiet. Vanquish Super Yachts uit Steenwijk gaat een supersnel aluminium motorjacht van ruim 35 meter lengte bouwen, de VQ115 Veloce. Met drie hekdrives, die worden aangedreven door drie MTU-Rolls-Royce 2600’s, moet de driedekker een snelheid van maar liefst 53 knopen kunnen halen. De opdrachtgever is een ‘repeater’, die met Vanquish-oprichter Tom Steentjes veelvuldig brainstormde over de ontwikkeling van de nieuwe boot. De inzet is een langer verblijf aan boord en een breed scala aan sport- en entertainmentfaciliteiten. De eerste discussies waren gebaseerd op ontwerpconcepten voor een VQ90, maar evolueerden snel toen de eigenaar een extra hut, een speciale eethoek op het benedendek en twee garages toevoegde. De VQ115 Veloce zal worden gebouwd in een veel groter pand, van 5.000 vierkante meter, waar Vanquish Superyachts begin 2021 naartoe verhuist. Daar kunnen drie grote jachten tegelijk gebouwd worden. EFFICIËNTE ROMP Studio Delta uit Scheveningen is verantwoordelijk voor de scheepsarchitectuur van de romp en werkt samen met het Zweedse Petestep om het comfort en de prestatieniveaus te optimaliseren en de efficiëntie met meer dan 15% te verhogen bij topsnelheden. Exterieurontwerper Guido de Groot en zijn team hebben een relatief smalle romp om hun ontwerp op te baseren. De motoren worden in trapeziumvorm geplaatst, met de middelste motor naar voren. Twee gyro-stabilisatoren zorgen voor vaarcomfort bij alle snelheden. In het achterschip is ruimte voor een VQ16 tender. Een multifunctioneel hydraulisch platform zorgt voor gemakkelijke toegang van en naar het water via een passerelle en zwemtrap. Een VQ11 waterscooter komt in een tweede garage aan stuurboordzijde. Ontwerp Moonen 110 www.vanquish-yachts.com Vanquish boekt orders in VS Vanquish Yachts heeft vijf orders geboekt na afloop van de Fort Lauderdale Boat Show (28 oktober-1 november). De werf heeft een Amerikaanse vestiging in Pompano Beach, Florida, en kon daardoor toch met twee boten deelnemen aan de door coronamaatregelen afgeslankte boatshow. Tom Steentjes van Vanquish was op de beurs aanwezig: “De FLIBS was heel goed, ondanks dat de show veel kleiner was. Maar de kwaliteit van de klanten was veel hoger dan normaal. De mensen die nu de show bezochten kwamen ook echt met koopinteresse. We hebben een paar mooie orders gescoord na de show: een VQ58, een VQ68 en drie VQ40’s. Vanquish nam aan de beurs deel met een VQ58 en een VQ40, het eerste model dat de werf bouwt dat niet van aluminium maar van composiet is. DE VQ58 WAS EEN VAN DE TWEE SCHEPEN DIE VANQUISH OP DE FLIBS TOONDE, MET VERKOOPSUCCES. De van de periode 2000-2011 daterende jachten Moonen 84 en Moonen 97 zijn het uitgangspunt geweest voor het ontwerp van een bijna 34 meter lang motorjacht van Moonen Yachts. De werf in Den Bosch werkte bij de ontwikkeling van de Moonen 110 nauw samen met exterieurontwerper René van der Velden en scheepsarchitect Diana Yacht Design. Volgens Moonen zijn de 84 en 97 door velen nog altijd bewonderd en geliefd vanwege hun prestaties, comfort en stijl. De Moonen 110 is een mix van een eigentijds design en een weerspiegeling van de lijnen van haar voorgangers. Het jacht telt drie dekken. In het oog springen onder andere de ramen van vloer tot plafond in het eetgedeelte en een royale buitenruimte. Naast een luxueuze master stateroom en twee dubbele gastencabines is er ook een ruime VIP-stateroom ontworpen. www.moonen.com HET 36 METER LANGE MOTORJACHT KOKORO GING 9 OKTOBER TE WATER BIJ MOONEN YACHTS IN DEN BOSCH. HET IS HET TWEEDE JACHT IN DE SERIE MARTINIQUE, WAARVAN ONLANGS EEN DERDE WERD VERKOCHT. DE JAPANSE NAAM BETEKENT ‘HART’. NA PROEFVAARTEN OP DE NOORDZEE ZAL HET SCHIP NOG DIT JAAR WORDEN OPGELEVERD. 50 JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2020

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication