6

EEN SUPER YACHT SUB 3 IN ZIJN ELEMENT. Foto Tom van Oossanen SUPER YACHT SUB 3 Dan zijn er nog Super Yacht Subs in aanbouw, helemaal geënt op de superjachtindustrie. Ze kunnen 300 meter diep en bieden plaats aan drie personen. Heijdra: “Met een hoogte van 1,75 meter en een gewicht van 3,8 ton past zo’n sub perfect in de tendergarage van een superjacht. We hebben er een aantal in onze orderportefeuille en er varen er al verschillende rond.” Wat gebeurt er als een duikboot dieper gaat dan waarvoor hij is ontworpen? Heijdra: “Er zit een beveiliging in dat je niet dieper kan. Het mooie aan een duikboot is dat er kracht nodig is om naar beneden te gaan, maar andersom niet. Het is net als met scuba duiken: als je het trimvest een klein beetje opblaast, ga je automatisch omhoog. Mocht alle elektronica uitvallen, dan is er ook niets aan de hand, er is altijd voldoende zuurstof en de duikboot gaat automatisch omhoog.” De druk in de duikboot blijft ook bij het duiken naar grotere diepte 1 bar. “Het is een beetje te vergelijken met zitten in een vliegtuig, maar zonder het lawaai. De airco is aan, standaard leren zetels, een muziekje erbij, het is goed vertoeven.” OPTIES LEVERBAAR De duikboten hebben standaard al veel voorzieningen, maar U-Boat Worx biedt tal van mogelijkheden tot verdere aankleding, zelfs voor de nieuwe kleine Nemo, die een startprijs heeft van bijna een miljoen euro. “Je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Het mooie van de C-Explorer 3 en de nieuwe C-Researcher series is dat ze zo stabiel aan het wateroppervlak zijn en goed in de gewichtsverdeling, dat je er van alles aan kunt hangen: een of twee grijparmen, sonar, extra verlichting, je kunt het zo gek niet verzinnen.” 6 JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2020 PERSONEEL NODIG U-Boat Worx maakt een sterke groei door. In 2018 werkten er nog 30 medewerkers en dat aantal is in twee jaar tijd gestegen naar 85 mensen, inclusief een vaste medewerker bij het opleidingscentrum op Curaçao. Eind dit jaar moeten er honderd medewerkers zijn. Er zijn vacatures voor onder anderen werkplaatsmedewerkers, monteurs en quality controllers. Het personeel moet van vele markten thuis zijn, kennis hebben van hydrauliek en elektronica. Veel medewerkers hebben bij Defensie en in de luchtvaart gewerkt. “Het probleem waar wij mee zitten: niemand heeft ervaring in het bouwen van duikboten. Dat is onze uitdaging. Op de traditionele jachtwerven wordt veel met freelancers gewerkt, maar dat is voor U-Boat Worx niet direct een optie, we hebben liever vast personeel”, aldus Heijdra. Een aantrekkelijke optie is dat een monteur ook opgeleid kan worden tot piloot, “Als je een half jaar hebt meegedraaid en bent aan het tweede contract toe, dan is dat mogelijk bij ons eigen opleidingscentrum op Curaçao. Voor ons snijdt het mes aan twee kanten, want een monteur kan ook worden ingezet bij klanten als piloot.” HET PERSONEEL MOET VAN VELE MARKTEN THUIS ZIJN.

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication