40

EEN IMPRESSIE VAN DE NIEUWE CONTESSA 42 AC, MET ACHTERKAJUIT EN BOVENBESTURING. PATRICK JONAS VAN VRI-JON DSA YACHTS: ‘Bouwen geeft vertrouwen’ EIGENTIJDS De jongste stalen Classic Open Kuip kwam afgelopen zomer in de vaart en was net op tijd klaar voor presentatie op de natte HISWA in Lelystad. De naam mag dan verwijzen naar ‘klassiek’, het schip is helemaal eigentijds ingedeeld en uitgerust. Voorin is de eigenaarshut met Frans bed, omringd door kasten. Aansluitend is aan bakboord een toiletruimte, met een aparte douche ertegenover. Dan volgt aan stuurboord een gastenhut met twee kooien en daar tegenover opnieuw kastruimte. Via een kleine opstap kom je in de royale salon met aan stuurboord een hoekbank en aan bakboord de stuurstand. Erachter staat een keukenblok met oven en elektrische kookplaat. Aan stuurboord is de koelkast keurig weggewerkt in een meubelblok. Via de dubbele openslaande deuren kom je in de kuip, die op gelijke vloerhoogte ligt. Een deur in de hekverschansing geeft toegang tot het zwemplateau, dat ook via traptreden in de gangboorden te bereiken is. Onder de kuipvloer is een handige berging, voorzien van een vloer van traanplaat. De motorruimte is onder de salonvloer Afgelopen zomer bracht Vri-Jon DSA Yachts in Ossenzijl een nieuw exemplaar in de vaart van de Classic Open Kuip. Op de HISWA te water in Lelystad oogstte het schip alom lof. Voor 2020 liggen twee volledig nieuwe ontwerpen klaar en daarmee moet de nieuwbouwtak van de werf een impuls krijgen. Genoeg stof tot gesprek met werfdirecteur Patrick Jonas. “Kijk hier”, zegt Patrick Jonas, terwijl hij over de betimmering van de jongste Classic OK strijkt, “de verticale lijsten maken een rechte hoek, terwijl de horizontale lijsten afgerond zijn. En de houtnerven lopen horizontaal door.” Het zijn details die misschien niet eens bewust in het oog lopen, maar wel bijdragen aan de kwaliteitsbeleving aan boord. Ze tonen in elk geval het vakmanschap en Jonas is als ervaren jachtbouwer terecht trots op het resultaat. gesitueerd. Daar staat een mooi compacte Yanmar viercilinder van 110 pk. De optionele plaatsing van een generator is voorbereid. KWALITEIT Tot de standaarduitrusting behoort een kaartplotter van Raymarine. Daarin zijn ook alle klokken, meters en bediening geïntegreerd, zodat het dashboard mooi schoon blijft. De werf bouwt ook standaard een scheidingstransformator in; volgens Jonas een must op stalen schip tegen elektrolyse. Op kwaliteit beknibbelt de werf nu eenmaal niet. Daarom is het casco ook gestraald en gecoat voor de aflak, en onder de vloer is alles afgekit, waarna isolatieschuim is aangebracht. “We hebben het schip modern afgewerkt, maar met behoud van een tijdloos, scheeps karakter”, legt Jonas uit, “met bijvoorbeeld nieuwe schakelaars die als dimmer van de ledverlichting werken, als je ze ingedrukt houdt.” De nieuwe Classic OK meet 12,80 x 4,25 x 1,15 meter en is de eerste nieuwbouw in lange tijd voor Vri-Jon/DSA en moet een impuls vormen voor meer nieuwe schepen. NIEUWE ONTWERPEN De plannen daarvoor liggen klaar. Samen met Hugo Smeding uit Dronrijp heeft Patrick Jonas een nieuw Contessa model ontwikkeld: de 42 AC. Een achterkajuitmodel met boven-besturing. “Dit ontwerp komt in de plaats van onze oude Contessa met achterkajuit”, vertelt Jonas, “het is een moderne variant, zonder dat de karakter40 JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2019

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication