48

DE DELFINO GRAND VOYAGER 62 IS HET JONGSTE VLAGGENSCHIP VAN DE ALM. JACCO VAN MAASTRICHT VAN DE ALM ‘Samenwerking wordt steeds belangrijker’ Uit de 30 x 40 meter metende bouwloods van De Alm klinken van die typische scheepsbouwgeluiden: geknisper van lasapparaten, overstemd door het jankende gezang van schuurmachines. In het centrale deel van de hal worden twee bestaande De Alm kruisers volledig overhaald. Het voordeel van een langlopende productie: oude modellen zijn rijp - en ook nog goed genoeg - voor modernisering. Aan de stuurboordkant van de hal is het relatief rustig. Daar staat een 14,00 meter lang trawlerjacht klaar voor verdere afbouw. Het casco is al geconserveerd en glanzend afgelakt met een AwlGrip systeem; een specialistische klus waarvoor De Alm VandenEnden Shipyards heeft ingeschakeld. Het schip is op eigen risico gebouwd en er bestaat warme belangstelling voor. 48 JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2019 ‘GRACHTENJACHT’ Aan de bakboordzijde van de loods staat een bijzonder schip op stapel. Het is een stalen spiegelsloep met aangehangen roer, maar misschien is ‘grachtenjacht’ een betere benaming. De lengte is namelijk maar liefst 14,80 meter en voorop is een riant uitgeruste accommodatie voor twee, inclusief airco. De opdrachtgever wil inderdaad in de Amsterdamse grachten kunnen varen en daarom is de voortstuwing hybride: een Bell Marine elektromotor van 25 kW, in combinatie met een generator en een semi-tractie batterijenpakket. De afwerking wordt luxe met echt teak aan dek en op de opbouw, inclusief gelakte lijsten. Ook hier is het gebruikte verfsysteem van AwlGrip, dat wordt aangebracht door vandenEnden Shipyards. De boegschroef en hekschroef van SidePower zijn proportioneel. In het vorige nummer van Jachtbouw Nederland viel de naam De Alm frequent. Ontwerper Theo Werner toonde verscheidene ontwerpen. Het maakte nieuwsgierig: hoe gaat het op de werf zelf? Voor het antwoord op die vraag reisde de redactie af naar Werkendam. Het ontwerp is gemaakt door Kees Cornelissen van Euroship Services, met wie De Alm eveneens vaker samenwerkt. De Alm heeft al een eerder een 8 meter sloep gebouwd, maar toch is dit scheepstype wat afwijkend in het portfolio. Dat omvat vooral robuuste trawler- en kotterjachten, Delfino trawlers en de jongste Delfino Grand Voyager lijn met steilsteven. Waarover straks meer. STAALBOUW VAN HUIS UIT Het begon allemaal in 1977. Watersportliefhebber Cees van Maastricht, in het dagelijks leven werkvoorbereider bij een grote aannemer, bouwde in z’n vrijetijd al bootjes. Samen met zijn maat Chris Dolislager besloot hij in ’77 een eigen werf te beginnen in een 12 x 9 meter grote schuur. De bedrijfsnaam was snel gevonden; door

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication