56

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Icon Yachts bouwt eerste Sunseeker superjacht Icon Yachts begint aan de bouw van het eerste superjacht voor Sunseeker. De samenwerking tussen Icon en Sunseeker werd in 2018 reeds aangekondigd, maar nu is er een koper voor een eerste 49 meter aluminium jacht. De oplevering van de ‘Sunseeker by Icon’ is gepland in september 2022. In een persbericht zegt Sunseeker in bespreking te zijn met klanten voor een tweede en derde opdracht. Amels: direct succes met Espen Øino Amels heeft in korte tijd twee orders geboekt. Het nieuwe design voor een Amels 60 superjacht, een ontwerp van Espen Øino, was nog geen twee maanden gelanceerd, of de eerste koper meldde zich. Het 60 meter lange schip, dat is voorzien van een hybride voortstuwing, zal in het voorjaar van 2022 worden opgeleverd. De Amels 60 heeft de onderscheidende lijnen van ontwerper Espen Øino, met onder meer een groot open zonnedek, een 9 meter tender aan boord en een volume van 830 GT. Met de constructie was al voor de verkoop begonnen en binnenkort zal worden aangevangen met de bouw van een tweede Amels 60. AMELS 200 Net na de Fort Lauderdale Boat Show verkocht de werf een 60 meter Amels 200 uit de Limited Editions serie. Omdat het al in aanbouw is, kan het jacht al in het voorjaar van 2021 worden opgeleverd. Het exterieur is ontworpen door Tim Heywood, het interieur door Reymond Langton. Het Amels 200 ontwerp heeft dezelfde naval architecture, grote volume en hybride technologie als de voorganger Amels 188, en eveneens een lift om de vier dekken te bereiken en een air-conditioned gym op het zonnedek. De Amels 200 heeft echter grotere achterdekken, een zwemplatform en ramen van onder tot boven in de Owners Suite. De volgende Amels 200 is reeds in aanbouw, zodat het snel aan een volgende koper geleverd kan worden. SEAXPLORER Bij Amels in Vlissingen-Oost werd 31 oktober een 62 meter lang expeditiejacht naar buiten gereden. De SeaXplorer zal begin volgend jaar aan de eigenaars worden overgedragen. Het is het eerste jacht in deze klasse. Het exterieur van het schip is ontworpen door Azure Yacht Design, terwijl Damen zelf de naval architecture ter hand nam. De eigenaar koos Carlo Torre van Monaco Yacht Temptation als interieurontwerper en een technisch team van Fraser voor de supervisie van de bouw. POLAR CODE Het jacht, gebouwd onder de Polar Code van de International Maritime Organization (IMO), kan 30 dagen geheel onafhankelijk op expeditie gaan. Het is voorzien van een volledige gecertificeerd helideck en hangar voor een helikopter, twee grote garages voor tenders en een duikcentrum. Als krachtbron dient een Siemens BlueDrive system met drie variabele toeren generatoren, DC-Bus. In combinatie met elektromotoren en een accubank is het volgens de werf een economische en milieuvriendelijke configuratie. VIJF MODELLEN De Damen SeaXplorer range -vijf modellen van 55 tot 100 meter- werd in 2015 geïntroduceerd. EYOS Expeditions voorzag het ontwerpteam van honderden operationele design features, gebaseerd op de expeditie-ervaring van het bedrijf. Damen bouwt ook een 75 meter SeaXplorer expeditiejacht, ‘La Datcha’, dat in september 2020 opgeleverd zal worden. Damen Shipyards Galati in Roemenië bouwde het casco, dat in juni te water werd gelaten. De afbouw vindt in Nederland plaats. Opdrachtgever is de Russische ondernemer Oleg Tinkov, die het op verhuurmarkt brengt. Op de speciale website www.ladatcha.com is te lezen dat een week varen met twaalf gasten circa 750.000 euro gaat kosten. www.seaxplorer.nl www.amels-holland.com AMELS 60 SEAXPLORER De Sunseeker 161 blijft net onder de 500 GT. Het is een driedeks jacht met een klein zwembad op het hoofddek en een beach club in het achterschip. In de standaard configuratie is er plaats voor tien gasten in vijf hutten. De Sunseeker jachten die Icon Yachts in Harlingen bouwt, krijgen een Fast Displacement Hull Form van Van Oossanen Naval Architects. De reden dat Sunseeker ‘in metaal’ gaat, is de wens van klanten om grotere schepen te kopen. Aangezien de Britse werf, sinds 2013 onderdeel van de Chinese Dalian Wanda Group, volledig is gericht op de bouw van polyester jachten tot maximaal 47 meter lengte, werd samenwerking met Icon Yachts gezocht. CEO Jen Wartena van Icon Yachts heeft eerder verklaard dat de werf acht Sunseekers tegelijkertijd kan bouwen. In maart dit jaar werd een drijvend dok van 130 meter lang en 30 meter breed in gebruik genomen, waardoor de capaciteit van de werf is verdubbeld. www.iconyachts.eu www.sunseeker.com 56 JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2019

57 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication