7

DE RAINBOW WARRIOR III: EEN WERKSCHIP MET UITGEKIEND ZEILPLAN EN DOORDACHT ONDERWATERSCHIP VOOR MILIEUORGANISATIE GREENPEACE. HET SCHIP IS IN 2011 GEBOUWD DOOR DE DUITSE SCHEEPSWERF FASSMER. Gerritsma van de TU Delft. Zo deed ik een louterende ervaring die zijn kijk op schepen beïnvloedde. Dijkstra is voorstander van het KISS-principe: Keep It Simple Stupid. Een pleidooi voor functionaliteit. Wat niet aan boord zit, kan ook niet stuk. PRAKTIJKERVARING Na de Ostar ging Dijkstra freelance werken bij Wolter Huisman in Vollenhove. “Ik deed ondersteunend technisch werk, van constructies tot ratings, maakte proefvaarten en bracht boten weg. Ook was ik navigator en manusje van alles op de Spirit of Delft, een RORC-jacht, ontworpen door Frans Maas in samenwerking met professor Jelle goede praktijkervaring op.” Voorts verdiepte Dijkstra zich verder in het ontwerpen en hij tekende een eigen schip voor zijn tweede deelname aan de Ostar: de Bestevaer, vernoemd naar admiraal Michiel de Ruyter. Het werd in aluminium gebouwd door Royal Huisman. “Een lang, smal jacht,” herinnert Dijkstra zich, “met een diepe kiel. Het had geen autopilot nodig om op koers te blijven. Voor het doel was het een goed ontwerp, maar het was wel een wreed schip, met veel helling.” Die Ostar van 1976 werd een slagveld in zwaar weer en met één storm met een gemiddelde golfhoogte van negen meter. Na 1200 mijl liep Dijkstra andermaal mastschade op, hoewel ditmaal de mast overeind bleef. Hij keerde terug naar de startplaats Plymouth, voerde reparaties uit en startte opnieuw. Om kort voor sluitingstijd te finishen, in de tweede tijd… Na de Ostar volgde in 1977 zijn deelname aan de Whitbread Round the World Race. Conny van Rietschoten vroeg hem kort voor de start als navigator/wachtleider aan boord van de Flyer, een aluminium S&S 65. Nadien zeilde Dijkstra met dit schip, onder de naam Flying Wilma, de Specerijenrace van Jakarta naar Rotterdam. Zijn Bestevaer-project werd mooi afgesloten met de verkoop van de boot aan de Franse zeilheld Olivier de Kersauson, die er ook een Ostar mee zeilde. ‘Het was pionieren. En dat doe ik eigenlijk nog steeds’ INDONESIË In de jaren 80 nam de carrière van Dijkstra een nieuwe wending. In Indonesië onderhielden zogenoemde missieschepen verbindingen met verafgelegen missieposten. Deze vloot was aan vernieuwing toe. Dijkstra werd gevraagd een grootscheepse survey te doen naar deze schepen, een karwei dat hem naar alle uithoeken van de archipel bracht. Hij kwam met een opmerkelijk advies: geen nieuwe schepen uit het buitenland, maar lokaal nieuwe schepen bouwen en de aanwezige kennis van de bouw van vissersschepen benutten. HET WERK VAN DIJKSTRA VOOR DE J-KLASSE ZORGDE VOOR EEN REVIVAL VAN DEZE IMPOSANTE ZEILJACHTEN, WAARMEE OOIT OM DE AMERICA’S CUP WERD GEZEILD. OVER EEN PERIODE VAN 30 JAAR WERDEN DOOR DIJKSTRA DE IN DE JAREN 30 GEBOUWDE JK3 SHAMROCK V, JK7 VELSHEDA EN JK4 ENDEAVOUR IN OUDE LUISTER HERSTELD. DE NIEUWBOUW (2003) J5 RANGER ONDERGING EEN INGRIJPENDE ‘PERFORMANCE REFIT’. DE JK6 HANUMAN WERD IN 2009 NIEUW GEBOUWD DOOR ROYAL HUISMAN EN JH2 RAINBOW DOOR HOLLAND JACHTBOUW IN 2012. OP DE TEKENTAFEL LIGT NOG HET ONTWERP VOOR DE J YANKEE. AFGEBEELD IS DE ENDEAVOUR, MET DE VELSHEDA IN HET KIELZOG. Foto Yoichi Yabe JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2019 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication