partners hun eigen weg te vervolgen; Menno van Dijk met Studio Delta, vooral gericht op motorjachten, Arthur Peltzer met zeilboten in uiteenlopende vormen, die variëren van de dagzeiler Evertson 21 en een zeeschouw tot de performance cruiser Gran Turismo 80. Peltzer: “Die Evertson is gebaseerd op de B2 marinesloep. Een zeewaardige boot voorzien van een kleine kajuit om te kunnen overnachten, en twee masten met gaffelzeilen. Heel gebruiksvriendelijk, met één persoon te zeilen en bovendien licht genoeg om per trailer achter de auto te vervoeren.” wel met stijlkenmerken van het aloude succesnummer, de 560: een licht negatieve zeeg en een karakteristieke, wat rechte opbouw. Een klein kajuitzeiljacht, waarvan de romp gebouwd is in onder druk verlijmd hout volgens het (geheime) Kolibri-procedé door Kolibri Jachtbouw in Stompwijk. Ontwerper van zeilboten met een menselijke maat Aan de andere kant van het spectrum ontwierp Peltzer voor Westland Boats uit Terneuzen de Gran Turismo 80 DS. De grootste variant van de door hem getekende GT-lijn, die verder de 33 en 40 bevat. De GT 80 Deck Saloon is een uitgesproken Med-cruiser, voorzien van een riant dekhuis dat een lang verblijf aan boord veraangenaamt. Peltzer: “Ondanks zijn grootte en luxe uitrusting is het een relatief licht schip waarin waterballast is toegepast. Het is zo ontworpen dat het makkelijk te zeilen is met een kleine bemanning.” Kolibri 6.5 Begin 2017 verscheen een nagelnieuwe Kolibri op het water. Deze 6.5 is een nieuw ontwerp van zijn hand, maar De Kolibri 6.5 is een lichtgewicht, snel schip, maar niet de zoveelste sportboot. Hij heeft een dichte spiegel waarin bergruimte en de motorbun zitten. De kuip is royaal en omdat de kuipbanken bij het achterschip wat uit elkaar lopen, ontstaat er ruimte en brengt de stuurman zijn gewicht meer naar loef, wat een pré is op zo’n klein schip. Het interieur is doelmatig zonder opsmuk, met langsbanken, ruimte voor een kookpit, een chemisch toilet en een voorpiek met dubbele kooi. Een mastpaal ontbreekt omdat een ingelamineerd spant de mast voldoende ondersteunt. Dit alles laat zien dat het ontwerp doordacht in elkaar zit. Door zijn maximale breedte van 2,40 meter en geringe gewicht valt de 6.5 in de categorie trailersailer. Waarschip W36 De naam Peltzer wordt dikwijls geassocieerd met Waarschip, wat niet verwonderlijk is. Eerder tekende hij de Hechtschip 995 en de Waarschip 700 LD en 1010 LD. Hij raakte een paar jaar geleden betrokken bij het Made in Holland project van zeezeiler Erik van Vuuren. Die had het plan om een Nederlandse Class 40 te ontwikkelen. Behalve Van Vuuren en Peltzer maakten ook Roelof Niezen, directeur van Nautisch Centrum Delfzijl (en Waarschip-bouwer) en marketingdeskundige Yvonne Beusker van Yibbs deel uit van het samenwerkingsverband. Die geïntegreerde aanpak van zeiler, ontwerper, bouwer en marketeer is logisch en slagvaardig, maar het is geen vanzelfsprekendheid in de Nederlandse wereld van bouwers van zeilschepen. Peltzer: “Toen duidelijk werd dat het WK Zeezeilen deze zomer in Scheveningen zou worden gehouden, hebben we het plan opgevat om daar een speciaal ontwerp van een Waarschip voor te bouwen. Dat is in de traditie van Waarschip, die vroeger voor bijvoorbeeld Ton Cups speciale uitvoeringen op het water bracht.” Sinds dit voorjaar zeilt het Team van 13 Arthur Peltzer: ‘We mikken niet op de massa.’ Foto Laurens van Zijp De W36 oogt breed, maar heeft onder helling een smalle, lange waterlijn. Het flushdek zorgt voor een schone werkvloer. Foto Laurens van Zijp Jachtbouw Nederland 4 augustus 2018
14 Online Touch Home