40

Een VQ54 van Vanquish Yachts uit Steenwijk, 16,6 meter lang en 4,91 meter breed, haalt 45 knopen met twee 800 pk MAN diesels. Dit schip is door Niels Gadellaa van Ship Install voorzien van een digital switching systeem van Raymarine. Met een druk op het multifunctionele display kan bijvoorbeeld de tendergarage in het achterschip worden geopend, waar zich een Williams 285 Turbo Jet bevindt. Expert Niels Gadellaa van Ship Install geeft uitleg Door Rens Groenendijk Het comfort van digital switching 40 Domotica rukt op in huis en ook in de auto worden we omringd door technische snufjes die het rijden veraangenamen. Dus waarom zouden we die techniek niet aan boord toepassen? Digital switching is waar het dan om draait. We gingen op bezoek bij Niels Gadellaa van Ship Install in Heusden. Hij is dagelijks in de weer met het programmeren en installeren van apparatuur van Raymarine waarmee alle techniek aan boord aan elkaar wordt geknoopt en centraal kan worden bediend en beveiligd. Gadellaa gaat als eerste aan de slag met de indelingslayout van het ontwerpbureau, beneden- en bovendeks, en werkt dat in Excel sheets helemaal uit. Elk lampje, apparaat en schakelaartje aan boord wordt benoemd, een waar monnikenwerk. Door CCM control units te koppelen, kan het netwerk steeds verder uitgebreid worden. Voor de Vanquish 54 waaraan hij werkt, waren er bijvoorbeeld vier nodig. Gadellaa: “De CCM control unit, die via Empirbus NXT samenwerkt met de Raymarine hardware, wordt door mij geprogrammeerd. Bij sommige projecten gaan we een stapje verder, dan ontwerp ik de knopjes op het display en bepaal de kleuren voor de aan- en uit-stand. Ik heb zelfs een teller gemaakt om op het beeldscherm te kunnen zien hoeveel meter de ankerketting is neergelaten. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Per unit kan maximaal 100 Ampère worden geschakeld, 10 Ampère per uitgang.” Basiswensen Op de input /output list, ofwel I/O-list, geeft Gadellaa alles een benaming, zoals ‘bilge level engine room’, ‘hatch open signal’ of ‘switch underwater lights’. “De bediening van alle functies gebeurt via een touchscreen van een Raymarine multifunctioneel display, maar het kan ook via een tablet of smartphone. Alles, behalve de scheepshoorn. Daar maken we voor de zekerheid ook een fysieke knop voor, want in geval van nood heb je misschien niet de tegenwoordigheid van geest om de button voor de hoorn op het display op te zoeken. Een zoeklicht is ook zoiets, dat kan zowel manueel als via het display worden bediend.” Met een virtuele hoofdschakelaar kan alles aan boord in één keer worden aan en uit gezet. Maar ook kan met één vingertip de verlichting in een bepaalde sfeer worden ingeschakeld, in bepaalde ruimten gedimd. Overigens kan de verlichting ook in de ruimte zelf handmatig worden bediend. Kleinste details Gadellaa buigt zich over de kleinste details: “Moeten de bilgepompen automatisch aanslaan of op vraag draaien? Als Niels Gadellaa van Ship Install. Foto Rens Groenendijk de vuilwaterpomp aan blijft staan, en dat gebeurt nogal vaak, dan wordt dat met een kort biepje en een berichtje op het scherm aangegeven. Ik kan er ook voor zorgen dat de ruitenwissers synchroon lopen, zelfs op hoge snelheid. Als je ’s nachts voor een plasje naar het toilet gaat, is het vervelend dat de ventilator direct begint te draaien. Ik programmeer dat die pas na een minuut automatisch aanslaat, na het aanschakelen van het licht en na drie minuten weer uitschakelt. Maar al die parameters zijn dus te bepalen!” Jachtbouw Nederland 6 december 2017

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication