45

De Andante 400 AC in aanbouw. Het schip is aangepast aan klantwensen. Foto Laurens van Zijp was ons bedrijf kapitaalkrachtig genoeg om het eerste exemplaar op eigen risico te bouwen. Daardoor kregen we duidelijker inzicht in de kosten en konden daarna exact calculeren.” Custom built Dit jaar zijn er weer twee Andantes opgeleverd, een 380 OC en een 500 OC. Drie zijn er momenteel in afbouw: een 400 AC, een 438 OC en een 500, allemaal voor buitenlandse klanten. De 400 wijkt af van het standaardontwerp omdat hij aan een boxmaat moet voldoen en is een knikspant met achterkajuit en campagnedek. De aanpassingen aan de 500 zijn vergaand: het schip is geschikt gemaakt voor rolstoelgebruik. Binnen zijn overal doorgaande rails aangebracht om de eigenaar uit zijn stoel te takelen, van badkamer tot flybridge. Het is een overtreffende trap van custom built die het vakwerk van de bouwers onderstreept. Los van dit speciale project, signaleert Mark Bakker de tendens dat kopers steeds vaker iets persoonlijks kiezen in plaats van een standaarduitvoering. Majestic genomineerd Jongste loot aan de modellenstam is de Majestic, die in 2016 werd gelanceerd, als ‘Mooie boten maken, dat houdt het leuk’ opvolger van de Drifter en Privilege serie. Het schip is in eigen huis ontworpen en meer ingetogen dan de uitgesproken Andante. Aan de 1300 OC met open kuip en de 1300 AC met achterkajuit worden later een 1150 en een 1500 toegevoegd. Net als de Andante in 2014 heeft de Majestic nominaties gekregen voor de Europese boot van het jaar verkiezingen. Twee boten zijn al verkocht en twee zijn in aanbouw. Specials Aquanaut houdt het bij de bouw van stalen waterverplaatsers. De eerdere bouw van de 11 meter aluminium Monte Cristo was een uitzondering en viel onder de categorie ‘specials’. Het was opnieuw een samenwerking met Vripack, die het hydrodynamische deel en de constructie verzorgde. Bakker: “Dergelijke variatie is prettig: mooie boten maken, dat houdt het leuk. Het laat ook zien wat we kunnen: kwalitatief hoogstaande schepen leveren. Maar het moet wel allemaal betaalbaar blijven, no-nonsense, geen opsmuk.” Overschakelen op aluminium is niet aan de orde. Dat vergt een langetermijnplan en financiering. Voorlopig ziet directeur Bakker consolidatie als belangrijkste streven, want de markt is nog altijd moeilijk. Mark Bakker: ‘Kwalitatief hoogstaande schepen leveren, maar wel no-nonsense.’ Foto Laurens van Zijp Afgaande op alle bedrijvigheid op de werf, slaagt hij daar goed in. Oproep Tot besluit heeft hij nog wel een oproep aan de branche: betrouwbare marktgegevens verzamelen. Dat kan volgens hem door verzekeraars te vragen gegevens uit te wisselen. Die zouden door een onafhankelijke partij verzameld moeten worden, waardoor een beter beeld ontstaat van in elk geval de Nederlandse markt. Waarvan akte. www.aquanaut.nl 45 Jachtbouw Nederland 6 december 2017

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication